dzielimy się wiedzą
FAQ
Najczęstsze pytania zadawane przez sklepy internetowe o usługę Wygodne Zwroty
Nie ma takiej konieczności, w szczególności, jeśli dotyczy to standardowego wariantu usługi, z którego korzysta większość współpracujących z nami sklepów internetowych, tzn. wariantu, w którym za przesyłkę zwrotną płaci w 100% konsument.
Konieczność podpisania umowy współpracy nastąpić w momencie, kiedy sklep internetowy chce przejąć na siebie obowiązek pokrycia kosztów przesyłek zwrotnych swoich klientów, ale też nie jest to z naszej strony wymogiem.
W ramach usługi Wygodne Zwroty może to zrobić na 2 sposoby:
1. może zaoferować swoim klientom w pełni darmowe zwroty, wówczas 100% płatności za przesyłkę ze zwrotem towaru ponosi e-sklep
lub
2. może skorzystać z wariantu tzw. płatności hybrydowej, w którym część kosztów przesyłki zwrotnej pokrywa sklep internetowy a część konsument. To bardzo korzystny i jedyny taki na rynku wariant, który dostępny jest wyłącznie w usłudze Wygodne Zwroty.
Nie, nie ma takiego obowiązku.
Nie stosujemy żadnych limitów, jeśli chodzi o wymaganą ilość nadawanych miesięcznie w sklepie internetowym przesyłek ze zwrotem towaru.
Przypominamy również, że korzystanie z naszego narzędzia jest dla sklepów internetowych zupełnie BEZPŁATNE.
Każdy sprzedawca może zatem kształtować wolumen zwrotów zupełnie dowolnie.
Oferujemy 2 warianty naszej usługi.
Pierwszy to proste i szybkie uruchomienie Wygodnych Zwrotów, przewidziane dla większości e-sklepów, które nie wymaga żadnej specjalistycznej wiedzy ani zaangażowania ze strony działu IT, ponadto trwa zaledwie kilkanaście minut.
Drugi natomiast, to wariant, przewidujący wykonanie integracji systemowej. Stwarza on dla sklepu internetowego znacznie szersze możliwości, ale wymaga już ingerencji działu IT po obu stronach.
Sposób uruchomienia usługi Wygodne Zwroty w Twoim e-sklepie jest zatem uzależniona od wariantu, który wybierzesz.
- W przypadku wyboru wariantu bez integracji systemowej, uruchomienie usługi jest bardzo proste i odbywa się szybko.
W pierwszym kroku tworzymy dedykowany dla Twojego sklepu formularz online, który będzie spójny z jego szatą graficzną. W formularzu możesz zawrzeć także dodatkowe pola oraz wskazówki dla klientów, które ułatwią Ci późniejszą identyfikację przesyłek i usprawnią proces zwrotu. Możesz nawet całkowicie przenieść proces odstąpienia od umowy do naszego formularza. - Aby rozpocząć z nami współpracę, wystarczy, że na stronie internetowej Twojego sklepu umieścisz baner z odnośnikiem do przygotowanego przez nas formularza zwrotu online.
- Co do zasady, nie musisz także podpisywać żadnej umowy współpracy
- Dzięki usłudze Wygodne Zwroty Twoi klienci będą mogli w prosty sposób nadawać przesyłki ze zwracanym towarem. Zanoszą je do Paczkomatu InPost, automatu paczkowego DPD lub jednego z punktów DHL, GLS czy DPD – tak, jak im wygodnie. Do dyspozycji mają ponad 40 tys. punktów nadawczych
- W przypadku wyboru rozwiązania z integracją systemową, Ty i klienci Twojego sklepu otrzymujecie dodatkową korzyść. Dzięki integracji, formularz zwrotu towaru przeniesiony zostaje bezpośrednio do interfejsu użytkownika w e-sklepie, a wszystkie informacje na temat zwracanego zamówienia generowane są automatycznie z jego konta w sklepie. Konsument, który wypełnia formularz zwrotu nie musi ich zatem ręcznie uzupełniać, w efekcie czego następuje płynne przejście do procesu nadania przesyłki zwrotnej, co znacznie upraszcza i przyspiesza całą operację.
Dzięki temu Twój klient w sposób szybki i intuicyjny uzupełnia wymagane informacje, a Ty masz pewność że nie nastąpi pomyłka i dane, dotyczące zwracanego zamówienia, jak również adres Twojego sklepu internetowego zostaną uzupełnione poprawnie. Więcej informacji na temat uruchomienia usługi Wygodne Zwroty znajdziesz tutaj.
To, co warte podkreślenia, niezależnie od tego, który wariant usługi wybierzesz, uruchomienie usługi Wygodne Zwroty powoduje, że generowany będzie dla Twojego sklepu internetowego automatyczny raport, dotyczący nadanych przesyłek ze zwrotem towaru. Raport ten dostępny jest w czasie rzeczywistym w formie czytelnego arkusza danych. Dostajesz od nas powiadomienie o zwrotach od razu w momencie ich nadania, zanim dotrą jeszcze do Twojego magazynu. Dzięki temu możesz lepiej planować pracę i zasoby kadrowe.
Więcej informacji na temat arkusza z raportem zwrotów znajdziesz tutaj.
Tak, jak najbardziej.
Nasza usługa jest całkowicie niezależna od umów na wysyłki, które sklep internetowy zawiera z innymi przewoźnikami.
Ponadto, żeby korzystać z usługi Wygodne Zwroty, nie ma konieczności podpisywania umowy współpracy.
Współpracujący z nami e-sklep może zatem dokonywać wysyłek zamówień w sposób zupełnie dowolny i autonomiczny. W żaden sposób w to nie ingerujemy.
Podobnie jak w kwestii przesyłek zwrotnych, sklep internetowy nie ma obowiązku korzystania wyłącznie z Wygodnych Zwrotów. Może w tym zakresie współpracować z innymi przewoźnikami, wówczas nasza usługa będzie doskonałą alternatywą.
Przykładem może być tutaj również możliwość dywersyfikacji modelu płatności za przesyłkę zwrotną. Jeśli sklep internetowy ma już podpisaną umowę na wysyłki z innym przewoźnikiem i w ramach tej współpracy uwzględnione zostały także przesyłki zwrotne, tzn. oferuje on “darmowe zwroty” dla swoich klientów, może uruchomić usługę Wygodne Zwroty jako rozwiązanie alternatywne, w ramach którego np. koszt przesyłki zwrotnej ponosił będzie w całości lub części konsument.
W przypadku korzystania z usługi Wygodne Zwroty klient Twojego sklepu internetowego zapłaci niższą cenę za przesyłkę ze zwrotem towaru niż gdyby nadawał ją bezpośrednio u przewoźnika.
W tym przypadku należy podkreślić korzyści zarówno dla konsumenta, jak i dla sklepu internetowego.
Przykładem może być bardzo popularna i preferowana przez wiele osób forma nadania przesyłki zwrotnej w Paczkomacie InPost. W takim przypadku realizujemy wysyłkę w modelu Paczkomat - Firma, a zatem sklep internetowy ma pewność, że przesyłka ze zwrotem towaru zostanie na pewno dostarczona na wskazany przez niego adres firmy lub magazynu.
Wykluczona zostaje zatem możliwość dostawy do automatu paczkowego lub za pobraniem.
Dodatkową korzyść odnosi także konsument, który nada przesyłkę ze zwrotem towaru w preferowany przez siebie i wygodny sposób. Ponadto zapłaci on znacznie niższą cenę niż gdyby nadawał tę przesyłkę w automacie paczkowym “na własną rękę”. Posłużymy się tutaj konkretnym porównaniem - Paczkomat InPost, przesyłka mała, o wymiarach: 8 x 38 x 64 cm i wadze do 25 kg; cena nadania bezpośrednio przez konsumenta w automacie paczkowym wynosi: 19,99 zł brutto, natomiast w przypadku skorzystania z usługi Wygodne Zwroty za tę samą przesyłkę zapłaci on jedynie 14,99 zł brutto.
Tak, jak najbardziej.
Korzystając z usługi Wygodne Zwroty i oferując konsumentom możliwość skorzystania z wygodnego formularza zwrotu online, jako sklep internetowy możesz nadal zachować preferowaną przez Ciebie formę formularza drukowanego, jeśli tak jest dla Ciebie wygodnie.
W takim przypadku najprostszym rozwiązaniem jest dołączenie do naszego formularza zwrotu online dodatkowego pola wyboru z przypomnieniem o takiej konieczności oraz podlinkowanego formularza zwrotu towaru, który konsument musi ściągnąć, wydrukować, wypełnić i dołączyć do przesyłki zwrotnej.
Zwracamy jednak uwagę, że forma ta jest możliwa, jednakże nie jest wymagana prawnie.
Zachęcamy jednocześnie do korzystania z naszego formularza zwrotu online, który jest znacznie bardziej wygodny dla konsumenta oraz dużo szybszy, jeśli chodzi o jego wypełnienie.
Dodatkowo każdy sklep internetowy ma możliwość dowolnej personalizacji naszego formularza poprzez dodanie pól, które są dla niego niezbędne z punktu widzenia późniejszej identyfikacji zwrotu.
Korzystając z formularza zwrotu online jako sklep internetowy otrzymujesz szereg innych, dodatkowych korzyści, jak np. wszystkie dane identyfikujące zwrot będą dostępne elektronicznie i zostaną przeniesione do raportu zwrotów, dostępnego w czasie rzeczywistym, nie musisz już przepisywać z kartki informacji, takich jak np. numer rachunku bankowego, gdyż otrzymasz je w wersji elektronicznej na podstawie informacji wprowadzonych przez konsumenta - to eliminuje pomyłki na etapie przepisywania, usprawnisz i przyspieszysz pracę w swoim magazynie, gdyż wszystkie informacje otrzymasz wypełnione w wersji elektronicznej w formie zbiorczego zestawienia.
Tak, oczywiście.
Jako sklep internetowy to zawsze Ty decydujesz, jaki model płatności za przesyłkę zwrotną wybierzesz. Możesz zatem przejąć na siebie ten koszt w całości, a tym samym zaoferować konsumentom darmowe zwroty.
Tutaj chcielibyśmy również podkreślić, że samo korzystanie z usługi Wygodne Zwroty i naszego narzędzia, które usprawnia proces zwrotu towaru, jest dla sklepu internetowego BEZPŁATNE.
Jedyna opłata, którą należy ponieść to koszt przesyłki ze zwrotem towaru. W większości przypadków to konsument opłaca całą należność za nią. Z doświadczenia jednak wiemy, że dobrze mieć wybór. Dlatego - jako jedyni na rynku - oferujemy aż 3 różne modele płatności za przesyłkę zwrotną. Sam zdecyduj, który z nich najbardziej odpowiada potrzebom Twojego e-biznesu.
Więcej informacji na temat modeli płatności za przesyłkę zwrotną, dostępnych w naszej usłudze, znajdziesz tutaj.
Korzystanie z naszego narzędzia jest dla sklepu internetowego BEZPŁATNE.
Nie ma przewidzianych żadnych opłat abonamentowych.
Koszt przesyłek zwrotnych to jedyny koszt, jaki należy ponieść, aby korzystać z usługi Wygodne Zwroty.
Na ogół to także konsument opłaca całą należność za przesyłkę zwrotną. Z doświadczenia jednak wiemy, że dobrze mieć wybór, dlatego - jako jedyni na rynku - oferujemy 3 różne modele płatności za przesyłkę ze zwrotem towaru do sklepu internetowego:
- całość kosztów przesyłki zwrotnej ponosi konsument - wówczas transport zwrotów jest bezpłatny dla sklepu internetowego,
- koszt przesyłki zwrotnej w pełnej wysokości ponosi e-sklep - wówczas konsument otrzymuje “darmowe zwroty”, co stanowi dla niego dodatkową zachętę do robienia zakupów,
- unikalny na rynku wariant tzw. płatności hybrydowej - w tym przypadku część kosztów przesyłki zwrotnej ponosi konsument, a część sklep internetowy. To wariant korzystny dla obu stron.
Sam zdecyduj, który z powyższych wariantów jest dla Twojego e-sklepu najbardziej odpowiedni.
Więcej informacji na temat modeli płatności za przesyłkę zwrotną, dostępnych w naszej usłudze, znajdziesz tutaj.
Oferując swoim klientom darmowe zwroty bądź zapewniając możliwość korzystania z płatności hybrydowej, jako sklep internetowy przejmujesz na siebie całość lub część kosztu opłaty za przesyłkę zwrotną. W takich przypadkach, korzystając z naszej usługi Wygodne Zwroty, musisz zapewnić środki finansowe, niezbędne do zapewnienia skutecznego transportu przesyłek ze zwrotami towaru do magazynu Twojego sklepu.
W tym celu nie ma konieczności zawierania umowy współpracy, jednakże otrzymujesz od nas swój indywidualny, wydzielony w naszym systemie rachunek prepaidowy, na który wpłacasz wymagane środki na zasadzie przedpłaty. Masz również zapewniony zawsze aktualny dostęp do informacji o saldzie Twojego rachunku, a w chwili, kiedy zdeponowana pula środków zbliża się do wyczerpania i spadnie poniżej bezpiecznego progu, otrzymujesz od nas dodatkowo powiadomienie z prośbą o doładowanie.
Dane na temat salda środków na Twoim koncie możesz łatwo monitorować w dedykowanym dla Ciebie arkuszu z raportem zwrotów. W ostatniej zakładce znajduje się informacja o saldzie na rachunku oraz link do modułu, za pośrednictwem którego możesz łatwo zasilić saldo dowolną kwotą.
Nawet, gdybyś nie zapewnił na czas wymaganych środków finansowych, usługa Wygodne Zwroty przez cały czas będzie realizowana, jednakże po wyczerpaniu środków na Twoim koncie, koszt przesyłki zwrotnej będzie musiał ponieść konsument do momentu aż saldo ponownie zostanie przez Ciebie zasilone.
Tak, faktura wystawiana jest na koniec każdego miesiąca i zawiera podsumowanie wszystkich opłaconych i zrealizowanych za pośrednictwem naszej usługi w danym miesiącu zwrotów.
Na fakturze nie ma ujętej kwoty zasilenia salda, a ewentualne niewykorzystane środki są do dyspozycji sklepu internetowego, który może przeznaczyć je na przesyłki zwrotne w kolejnym miesiącu lub wypłacić w dowolnym momencie.
Tak, Wygodne Zwroty oferują bardzo czytelny raport na temat zwrotów, nadanych do magazynu e-sklepu, który dostępny jest w czasie rzeczywistym.
Jest to użyteczna forma prezentowania danych na temat przesyłek zwrotnych, utworzonych przez klientów Twojego sklepu internetowego w naszej usłudze.
Informacje, które dostępne są w naszym raporcie, to m. in.:
- informacja o przewoźniku, transportującym przesyłkę;
- kod nadania
- numer przesyłki ze zwrotem towaru
- dane identyfikujące konsumenta wraz z jego adresem e-mail i numerem telefonu
- data utworzenia zwrotu
- data nadania przesyłki zwrotnej
- aktualny status przesyłki
- data doręczenia, jeśli przesyłka dotarła już do Twojego magazynu
- numer zamówienia, którego dotyczy zwrot
- informacje o zwracanym produkcie
- powód zwrotu
- informacja, co konsument chce zrobić - np. dokonać zwrotu lub wymiany towaru
- numer rachunku bankowego, na który należy zwrócić konsumentowi wpłacone środki,
- dodatkowo w przypadku sklepów, które pokrywają koszt przesyłek zwrotnych dla konsumentów, w arkuszu z raportem dostępne są informacje na temat aktualnego salda środków na pokrycie tego kosztu
- a ponadto każdy sklep ma możliwość definiowania własnych kolumn w zestawieniu na potrzeby tworzenia indywidualnych raportów zwrotów
Raport o zwrotach, dostępny w naszej usłudze Wygodne Zwroty, zawiera wszystkie ważne informacje, zebrane w jednym miejscu, w czytelnej formie, które tworzą historię zwrotów, obsługiwanych przez Twój sklep internetowy.
Dzięki temu możesz na bieżąco reagować, planować z wyprzedzeniem pracę Twojego magazynu, łatwo koordynować całą logistykę zwrotów, a także podejmować trafne decyzje biznesowe.
Więcej informacji na temat naszego arkusza z raportem zwrotów znajdziesz tutaj.
Polityka zwrotów powinna być jak najbardziej użyteczna z punktu widzenia klienta sklepu internetowego i dostarczać mu jak najlepsze doświadczenie zakupowe. Buduje to zaufanie do marki i lojalność konsumencką. Dzięki temu Twój sklep internetowy łatwiej zyska stałych klientów i nowe zamówienia.
Z punktu widzenia konsumenta na pewno najkorzystniej jest zaoferować mu dostęp do wszystkich wiodących przewoźników, z którymi współpracujemy, jednakże usługa Wygodne Zwroty jest niezwykle elastyczna. Staramy się zatem zapewniać jak najlepsze doświadczenie klienta zarówno konsumentom, zwracającym produkty do e-sklepów za naszym pośrednictwem, jak również sklepom internetowym, które z nami współpracują. Dlatego każdy e-sklep ma możliwość dowolnego definiowania przewoźników, których wskaże jako właściwych w ramach usługi Wygodne Zwroty.
Dopuszczamy także taki wariant, że sklep internetowy współpracuje z innymi przewoźnikami poza usługą Wygodne Zwroty, a z innymi za naszym pośrednictwem, jak również taki, że obie formy współpracy realizowane są z wykorzystaniem różnego modelu płatności za przesyłkę zwrotną. Przykładem może być opcja, w której dany e-sklep oferuje poza naszą usługą darmowe zwroty dla swoich klientów, realizowane przy współpracy z jednym przewoźnikiem, natomiast w ramach usługi Wygodne Zwroty proponuje swoim klientom współpracę z innymi przewoźnikami (jednym lub kilkoma) oraz w innym modelu płatności (w usłudze Wygodne Zwroty może wybierać spośród 3 modeli płatności za przesyłkę zwrotną).
A zatem podsumowując:
- w usłudze Wygodne Zwroty w formularzu zwrotu online e-sklep nie musi zapewniać dostępu do wszystkich przewoźników, choć taka opcja będzie najbardziej odpowiednia z punktu widzenia konsumenta
- może zaproponować dowolnych przewoźników spośród firm współpracujących z nami, tj. InPost, DPD, DHL, GLS.
Tak, formularz zwrotu towaru, który dostępny jest na naszej stronie internetowej, jest personalizowany i dostosowywany indywidualnie do wymagań każdego sklepu internetowego, który z nami współpracuje.
Dla każdego e-sklepu tworzona jest osobna, dedykowana dla niego, podstrona internetowa z przeznaczonym na dokonywane zwroty formularzem online. Formularz ten dostosowywany jest zawsze względem zgłoszonych potrzeb i preferencji sklepu.
Zobacz, jak wygląda to w praktyce. Otwórz naszą wyszukiwarkę e-sklepów i wybierz dowolny sklep internetowy, do którego chciałbyś zwrócić towar.
Personalizacja formularza polega m. in. na oznaczeniu go logotypem sklepu oraz indywidualnym dostosowaniu kolorystyki, co pozwala na promocję marki, jak również odpowiednim dopasowaniu pól formularza, w celu wprowadzenia dodatkowych informacji przez konsumentów, takich jak np. numer zamówienia, powód zwrotu, informacja o zwracanym produkcie czy numer rachunku bankowego, na który należy dokonać zwrotu środków. Ze względu na to, że usługa Wygodne Zwroty jest bardzo elastyczna oraz umożliwia nie tylko dokonywanie zwrotów towarów, ale także dokonywanie wymiany produktów i składanie reklamacji, formularz zwrotu umożliwia również personalizację w tym zakresie. Dodatkowo każdy sklep internetowy ma możliwość wyboru przewoźników, za pośrednictwem których chce transportować przesyłki zwrotne do swojego magazynu.
Kurier nie przyjeżdża po przesyłki, ale Twoi klienci łatwo nadadzą je we wszystkich automatach paczkowych InPost i DPD oraz w punktach nadawczych DPD, DHL i GLS. Mają do dyspozycji łącznie ponad 40 tysięcy punktów na terenie kraju.
Tak, wszystkie przesyłki ze zwrotem towaru, które są wysyłane za naszym pośrednictwem, są ubezpieczone. Wysokość sumy ubezpieczenia uzależniona jest od przewoźnika i wynosi odpowiednio:
- w przypadku InPost: do 5000 zł,
- w przypadku GLS: do 6000 zł,
- w przypadku DHL: do 500 zł,
- w przypadku DPD: do 1000 zł;
Maksymalne wymiary przesyłek zwrotnych, wysłanych przez formularz Wygodne Zwroty wynoszą odpowiednio:
- Inpost Paczkomaty: 41 x 38 x 64 cm, 25 kg.
- Punkty nadań DHL: 120 x 60 x 60 cm, 31,5 kg.
- GLS: 200 cm x 80 cm x 60 cm, 31,5 kg. (suma obwodu paczki i najdłuższego boku nie może przekraczać 300 cm).
- DPD: 44 x 49 x 59 cm, 20 kg (dla automatów paczkowych), natomiast w przypadku nadania w punktach, waga przesyłki nie może przekraczać 31,5 kg, a najdłuższy bok 100 cm
W przypadku korzystania przez sklep internetowy z usługi Wygodne Zwroty nie ma konieczności podpisywania umowy o powierzenie przetwarzania danych osobowych.
Mamy tutaj bowiem do czynienia z bardzo prostym modelem biznesowym. Sklep internetowy informuje jedynie swoich klientów o możliwości dokonania zwrotu towaru za pośrednictwem usługi Wygodne Zwroty, natomiast klient e-sklepu - decydując się na skorzystanie z tej usługi - zawiera umowę już bezpośrednio z nami w trybie akceptacji standardowego regulaminu, który reguluje warunki jej wykonania.
Na płaszczyźnie przepisów o ochronie danych osobowych nie dochodzi w tym przypadku do stosunku powierzenia przetwarzania danych osobowych przez sklep internetowy naszej spółce, zatem nie ma konieczności podpisywania jakichkolwiek umów o powierzenie przetwarzania danych osobowych między e-sklepem a naszą firmą.
Wchodzimy w posiadanie danych, udostępnionych bezpośrednio przez e-konsumenta za pośrednictwem swojej własnej witryny internetowej w momencie akceptacji przez niego regulaminu korzystania z usługi.
W celu ułatwienia klientowi sklepu internetowego dokonania zwrotu, e-sklep zamieszcza na swojej stronie internetowej baner z przekierowaniem do dedykowanego formularza online na naszej stronie internetowej, który przeznaczony będzie do dokonywania zwrotu zakupionych towarów. Formularz umożliwia wyrażenie zgody przez e-konsumenta na przekazanie nam danych na okoliczność zawarcia umowy na usługę „Wygodne Zwroty”.
Odbywa się to w bardzo prosty sposób - poprzez kliknięcie przez klienta e-sklepu w link, którym potwierdza on wyrażenie takiej zgody i nie wymaga zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych między e-sklepem a naszą firmą.
W następstwie przekazania danych nasza spółka już za pośrednictwem własnego formularza rejestracyjnego umożliwia osobie zainteresowanej zawarcie umowy na dokonanie zwrotu towaru poprzez zaakceptowanie regulaminu korzystania z usługi.
Najczęstsze problemy sklepów internetowych, z którymi się spotykamy
Dane z Raportu Izby Gospodarki Elektronicznej - “Porzucony e-koszyk. Dlaczego konsumenci porzucają zakupy w Internecie?”, wskazuje, że tylko co trzeci internetowy koszyk zakupowy jest opłacany od razu. Dokument prezentuje również 20 najważniejszych powodów porzucenia koszyka przez konsumenta, wśród których wymienione zostały m. in. kwestie dotyczące braku zapewnienia odpowiedniej obsługi zwrotów konsumenckich.
Mając na uwadze informacje wskazane w powyższym raporcie, należy zwrócić uwagę, że większość e-konsumentów sprawdza warunki zwrotu towaru zanim dokonają zakupu w sklepie internetowym, a zatem, aby zmniejszyć ilość porzuconych koszyków, warto dołożyć starań, aby opisana polityka zwrotów była czytelna, prosta i zrozumiała dla każdego.
Wygodne Zwroty oferują w tym zakresie BEZPŁATNE dla sklepów internetowych narzędzie, które usprawnia obsługę zwrotów konsumenckich i tym samym przyczynia się do zmniejszenia liczby porzuconych koszyków.
Ponadto, w celu zmniejszenia liczby porzuconych koszyków w e-sklepie, należy zadbać o zapewnienie konsumentom preferowanych metod płatności oraz pozytywne “doświadczenie użytkownika” zarówno w kwestii poruszania się po stronie internetowej e-sklepu, jak również na etapie finalizacji zamówienia.
W tym zakresie trzeba dołożyć starań, aby nawigacja po stronie WWW sklepu była przyjazna i intuicyjna, a proces zakupowy jak najbardziej uproszczony i realizowany w minimalnej liczbie kroków.
Karty produktów, dostępnych w sklepie internetowym, powinny ładować się szybko, a klient e-sklepu powinien mieć zapewniony łatwy i intuicyjny dostęp do najważniejszych sekcji serwisu, takich jak: Regulamin, Kontakt czy Polityka Zwrotów.
Dane pochodzące z badań zachowań konsumenckich informują, że nawet 40% użytkowników rezygnuje z zakupu w sklepie, którego strony ładują się 3 lub więcej sekund.
Oprócz tego e-konsumenci nie powinni być zaskakiwani dodatkowymi opłatami, które nie były im wcześniej znane (jak np. obowiązek dokupienia dodatkowych usług bądź wariantu produktu), w chwili, kiedy przechodzą już do finalizacji zakupu i dokonywania płatności.
Ważne jest również, aby klienci e-sklepu mieli do wyboru różne możliwości zapłaty, jak również opcje dostawy za pośrednictwem wielu przewoźników. Należy zwrócić uwagę, aby zawsze zapewnić najbardziej popularne i preferowane metody płatności oraz wiodące firmy kurierskie. W szczególności należy zapewnić co najmniej jedną opcję dostawy do automatów paczkowych.
>> Dowiedz się więcej:
- Obejrzyj krótki film, w którym nasz przedstawiciel odpowie szczegółowo na Twoje pytanie - jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków w sklepie internetowym?
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Porzucone koszyki w sklepie internetowym - jak ograniczyć problem i zmniejszyć ich liczbę?
Jedne z najczęstszych powodów zwrotów zakupionych w e-sklepie produktów dotyczą nieodpowiedniego ich dopasowania do użytkownika (np. nietrafiony rozmiar w przypadku odzieży lub obuwia). Raport z wynikami badania zrealizowanego przez Santander Consumer Bank ”Polacy na e-zakupach 2021” wskazuje ten powód jako 56% zwrotów.
Dlatego też w pierwszej kolejności należy zadbać o to, aby umożliwić e-konsumentowi jak najlepsze dopasowanie produktu przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej.
Im bardziej precyzyjnie zaprezentujesz swój produkt (wygląd, kolor, wymiary, przeznaczenie) w najważniejszych szczegółach, tym bardziej ułatwisz klientowi Twojego e-sklepu odpowiednie jego dopasowanie, a tym samym zminimalizujesz ryzyko nietrafionego zakupu, co przyczyni się do zmniejszenia liczby zwrotów.
Bazując na przykładzie branży odzieżowej lub obuwniczej, w tym celu na kartach produktowych powinny znaleźć się wszystkie niezbędne informacje, dotyczące specyfiki produktu, takie jak: szczegółowy opis, niezbędne i dokładne wymiary, informacja o kolorze, składzie oraz materiałach użytych do produkcji, ale także dokładne i wyraziste zdjęcia produktu.
Dobrą praktyką jest publikowanie tabeli rozmiarów oraz podanie informacji o wymiarach modela i rozmiarze produktu, który na sobie prezentuje, aby ułatwić konsumentowi samodzielne dopasowanie produktu.
Dostępnych jest też wiele narzędzi online, które pozwalają na odpowiedni dobór produktu, na zasadzie “wirtualnej przymierzalni” - np. na podstawie skanu stopy przesłanej przez klienta (obuwie) czy też przymierzenia produktu wirtualnie lub wprowadzenia indywidualnych wymiarów w odniesieniu do określonych części ciała (odzież).
Efekty przynosi też dokładanie starań przy odpowiednim pakowaniu produktów i przygotowywaniu ich do transportu, co wpływa na ograniczenie uszkodzeń podczas dostawy – np. używanie materiałów wypełniających i ochronnych, sprawdzanie stanu produktu przed zapakowaniem, oznaczanie przesyłek jako narażonych na uszkodzenie podczas transportu, używanie opakowań w odpowiednim rozmiarze.
Pod rozwagę należy wziąć również przeniesienie całości lub części opłat za przesyłkę zwrotną na e-konsumenta. W ostatnim czasie trend ten przybiera na sile i decydują się na niego nawet tak rozpoznawalne, globalne marki jak ZARA czy H&M. Z formy tej korzysta również zdecydowana większość mniejszych sklepów internetowych. Nasze wewnętrzne badania informują także, że dla wybranej próby 1000 sklepów internetowych jedynie ok. 24% z nich oferuje w pełni darmowe dla konsumenta zwroty.
Dodatkowo - jeśli już Twój e-konsument chce koniecznie zwrócić produkt - możesz mu zaproponować wymianę towaru zamiast zwrotu, co spowoduje, że całość operacji zamknie się w obrębie tej samej transakcji, a wpłacone przez konsumenta środki pozostaną cały czas na Twoim koncie.
Dlatego należy zadbać o zapewnienie odpowiedniej obsługi procesu zwrotu towarów. W tym zakresie polecamy usługę Wygodne Zwroty.
>> Dowiedz się więcej
- Obejrzyj krótki film, w którym nasz przedstawiciel odpowie szczegółowo na Twoje pytanie - jak minimalizować zwroty towarów w sklepie internetowym?
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Zwroty towaru - jak mogę zmniejszyć ich liczbę w moim sklepie internetowym?
Każdemu konsumentowi przysługuje prawo dokonania zwrotu towaru lub jego reklamacji.
Zasadnicza różnica w obu tych przypadkach jest taka, że zwrot towaru stanowi ustawowe prawo konsumenta do odstąpienia od umowy sprzedaży, zawartej przez Internet, bez podania przyczyny.
Reklamacja natomiast ma miejsce w odniesieniu do towaru, który jest niezgodny z umową, a zatem posiada ujawnione wady lub braki w stosunku do cech produktu, które produkt ten powinien faktycznie posiadać, które zostały ujawnione w trakcie jego użytkowania, i których usunięcia ma prawo od sprzedawcy oczekiwać konsument.
Różnica wynika także w sposobie postępowania w obu tych sytuacjach.
W przypadku zwrotu towaru zakupionego w e-sklepie, konsument ma prawo w terminie 14 dni (liczone od dnia doręczenia mu towaru) na odstąpienie od umowy i odesłanie przesyłki zwrotnej do sprzedawcy (decyduje data nadania przesyłki). Nie musi też w żaden sposób uzasadniać powodu zwrotu. Ponadto w przypadku zwrotu towaru, sprzedawca zobowiązany jest pokryć konsumentowi zarówno cenę zwracanego produktu, jak również kwotę, którą zapłacił on za dostawę w sklepie internetowym (do wysokości ceny najtańszej opcji dostawy spośród metod dostawy oferowanych w e-sklepie).
W przypadku reklamacji, tzn. braku zgodności towaru z umową, konsument ma możliwość dochodzenia roszczeń od sprzedawcy. Pojęcie “zgodności towaru z umową” dotyczy postępowań reklamacyjnych od dnia 01.01.2023 r.
Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, a zatem konsument ma prawo do złożenia reklamacji w sklepie internetowym w terminie do 2 lat. E-sklep ma natomiast 14 dni kalendarzowych, aby skutecznie przekazać kupującemu informację o przyjęciu lub odrzuceniu reklamacji. Jeśli nie dotrzyma tego terminu, uznaje się, że reklamacja jest zasadna i musi on spełnić żądanie konsumenta.
Z tytułu niezgodności towaru z umową, konsument ma prawo dochodzić od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, a w przypadku, kiedy sprzedawca ostatecznie nie naprawi lub nie wymieni towaru, to konsument ma prawo do żądania obniżenia ceny lub – w przypadku istotnej niezgodności z umową – odstąpienia od umowy. Jeśli brak zgodności z umową jest istotny, konsument może żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy, bez uprzedniego skorzystania z prawa do żądania naprawy lub wymiany.
Kolejna różnica pomiędzy zwrotem towaru a reklamacją dotyczy kosztu przesyłki zwrotnej.
W przypadku zwrotu towaru, sklep internetowy ma obowiązek przyjąć zwrot od konsumenta, ale nie ma obowiązku pokrywania kosztu nadania przesyłki zwrotnej, pod warunkiem, że w momencie zawierania transakcji poinformował o tym konsumenta.
W przypadku uznanej reklamacji, koszty wysyłki towaru do sprzedawcy, zwracane są konsumentowi przez sprzedawcę, a zatem to sprzedawca ponosi faktyczny koszt przesyłki zwrotnej.
>> Dowiedz się więcej
- Obejrzyj krótki film, w którym nasz przedstawiciel odpowie szczegółowo na Twoje pytanie - Czym różnią się od siebie zwroty i reklamacje towaru w sklepie internetowym? Jaka jest procedura postępowania i kto ponosi koszt przesyłki w każdym z przypadków?
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Zwrot a reklamacja - co oznaczają te pojęcia oraz czym różnią się od siebie zwroty i reklamacje w e-sklepie?
Aby odpowiednio przygotować kartę produktu w sklepie internetowym, należy zwrócić uwagę na kilka czynników, do których klienci e-sklepów są przyzwyczajeni, i które wpływają na pozytywne doświadczenia użytkownika podczas przeglądania strony internetowej sklepu.
Specyfika informacji, zamieszczanych na karcie produktowej, uzależniona jest od branży, w której funkcjonuje sklep internetowy, jednakże jest kilka takich elementów, które są uniwersalne, do których klienci e-sklepów są przyzwyczajeni, i które zawsze powinny zostać w odpowiedni sposób przygotowane. Należą do nich m. in.:
- unikalna i widoczna nazwa produktu, odnosząca się do prezentowanego modelu i jego cech użytkowych
- unikalne zdjęcia produktu, które w głównej mierze przyczyniają się do sukcesu i wpływają na emocje kupujących - najlepiej wykonane samodzielnie
- dodatkowe funkcjonalności, pozwalające na bardziej dokładne obejrzenie produktu, np. film promocyjny, podkreślający najważniejsze cechy produktu, czy możliwość obracania modelu o 360 stopni
- precyzyjny opis produktu, podkreślający wszystkie najważniejsze jego cechy, wskazujący specyfikę, skład, przeznaczenie czy parametry techniczne
- w przypadku produktów, takich jak odzież czy obuwie, znaczenie będzie miało również zamieszczenie tabeli rozmiarów bądź zapewnienie innych funkcjonalności, które pozwolą na odpowiednie dopasowanie produktu do indywidualnych wymagań nabywcy
- wyraźna cena produktu, z informacją o cenie regularnej i promocyjnej, a w przypadku obniżki - zawierająca informacje o cenie sprzed 30 dni, co wynika z Dyrektywy Omnibus
- podkreślenie najważniejszych korzyści dla konsumenta, wynikających z nabycia i użytkowania produktu
- wskazanie cech, ułatwiających podjęcie decyzji o zakupie i wpływających na pozytywne emocje, takich jak m. in. dostępność produktu, miejsce dostarczenia czy odbioru, zasady dokonywania zwrotów, preferencyjne metody płatności i dostawy, np. płatności odroczone, możliwość zakupu na raty czy “szybki kurier”
- odniesienie się do faktycznych opinii konsumenckich
- widoczny i odpowiednio umiejscowiony przycisk CTA - rozpoczynający proces zakupowy po kliknięciu
Na karcie produktu nie zapomnij o wskazaniu odnośnika do opisu zasad dokonywania zwrotu towarów w Twoim sklepie internetowym.
Pamiętaj również, że Wygodne Zwroty oferują sklepom internetowym innowacyjne, BEZPŁATNE narzędzie, które ułatwia im kompleksową obsługę zwrotów konsumenckich, a jednocześnie jest proste i intuicyjne dla klientów e-sklepu.
>> Dowiedz się więcej
- Obejrzyj krótki film, w którym nasz przedstawiciel odpowie szczegółowo na Twoje pytanie - jak przygotować dobrą kartę produktu w sklepie internetowym?
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Karta produktu - jak dobrze ją przygotować w sklepie internetowym, by osiągnąć sukces w e-Commerce?
Zacznijmy od tego, że nie istnieją żadne jednoznaczne wytyczne ani przepisy prawa, które odnoszą się do zagadnień czy informacji, które regulamin sklepu internetowego musi zawierać. Każdy e-sklep ma zatem tutaj pełną dowolność odnośnie ujmowania w nim konkretnych informacji.
Ważne, aby regulamin był czytelny dla konsumentów, a jednocześnie bezpieczny dla e-sklepu, zgodny z przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, a także niezawierający klauzul niedozwolonych. Tym samym musi być na bieżąco aktualizowany.
Przyjmuje się jednak, że dobrze przygotowany regulamin e-sklepu zawiera pewne istotne elementy, takie jak m. in.:
- pełne dane identyfikacyjne i kontaktowe właściciela sklepu internetowego
- dokładny i sprecyzowany opis sprzedawanych produktów i usług
- warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, zarówno te dotyczące minimalnych wymagań sprzętowych z punktu widzenia współpracy ze sklepem, jak i te dotyczące zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną oraz postępowania reklamacyjnego
- wytyczne RODO tzn. zakres przetwarzania danych osobowych i wskazanie wymaganych danych osobowych i teleadresowych, niezbędnych do zawarcia umowy, przy jednoczesnym potwierdzeniu, że dane te będą chronione
- wskazanie dostępnych metod dokonywania płatności i ich terminów
- wskazanie wszelkich dodatkowych opłat, które zwiększają cenę zamówionych przez konsumenta produktów, a nie są dla niego dostępne z poziomu karty produktowej (np. cło, podatek, recycling)
- określenie kosztów dostawy i dostępnych w tym zakresie metod
- określenie terminu obowiązywania umowy sprzedaży i minimalnego czasu, na który jest zawierana
- informację o prawie klienta do wypowiedzenia umowy sprzedaży oraz zasadach dokonania reklamacji lub zwrotu towaru
- informację o prawie konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru; pamiętaj, że brak takiej informacji powoduje, że prawo to wygaśnie dopiero po upływie 12 miesięcy
- opis procedury postępowania reklamacyjnego
- odniesienie do czytelnie opisanej polityki zwrotów, w tym informacji kto ponosi koszt przesyłki w przypadku zwrotu towaru; pamiętaj, że jeśli zdecydujesz, że to konsument ponosi koszt przesyłki zwrotnej, musisz go o tym poinformować
- informację o zawężeniu zakresu odpowiedzialności sprzedającego za towar, tzn. w jakim stopniu odpowiada on za niedostarczenie, zagubienie lub zniszczenie przesyłki przez podmiot, który ją dostarczał, a także za ewentualne uszkodzenia, które powstały w trakcie dostawy do konsumenta
- wskazanie wymaganych informacji o możliwości rozwiązania ewentualnego sporu na platformie ODR (wspólnotowej instytucji pozasądowego rozwiązywania sporów) wraz z umieszczeniem na stronie e-sklepu odnośnika do tej platformy
Aby mieć pewność, że regulamin w odpowiedni sposób zabezpiecza interesy sprzedającego, zawsze warto skorzystać z obsługi eksperta, który specjalizuje się w tworzeniu tego typu dokumentów. Nie posiadając bowiem wymaganej wiedzy w tym temacie narażamy się na ryzyko niedopilnowania wprowadzenia istotnych zapisów, które zabezpieczą nas jako sprzedawcę, jak również możliwość wprowadzenia klauzul niedozwolonych, które nie będą skuteczne wobec konsumentów.
Aby ułatwić czytelność regulaminu, powinien zostać on podzielony na części (sekcje), w których kolejno opisane zostaną najważniejsze informacje.
W regulaminie sklepu internetowego nie zapomnij zamieścić odnośnika do czytelnie opisanej polityki zwrotów w Twoim sklepie internetowym.
Pamiętaj również, że Wygodne Zwroty oferują sklepom internetowym innowacyjne, BEZPŁATNE narzędzie, które ułatwia im kompleksową obsługę zwrotów konsumenckich, a jednocześnie jest proste i intuicyjne dla klientów e-sklepu.
Dzięki Wygodnym Zwrotom każdy zwrot produktu w sklepie internetowym zamieniasz w szansę kolejnej sprzedaży, budujesz świadomość marki i lojalność konsumencką.
>> Dowiedz się więcej
- Obejrzyj krótki film, w którym nasz przedstawiciel odpowie szczegółowo na Twoje pytanie - jak przygotować dobry regulamin sklepu internetowego?
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Regulamin sklepu internetowego - na co zwrócić uwagę, aby dobrze go przygotować w moim e-sklepie?
Przygotowując politykę zwrotów skoncentruj się na wskazaniu w tym miejscu informacji, odnoszących się wyłącznie do zwrotu towaru. Unikaj kopiowania zapisów regulaminu e-sklepu.
Tworząc politykę zwrotów - jako sprzedawca - musisz pamiętać, że przyjęcie zwrotu towaru jest obowiązkiem każdego sklepu internetowego, który wynika z Ustawy o prawach konsumenta.
Przygotowując informacje o zasadach zwrotów w Twoim sklepie internetowym musisz zatem zadbać, aby spełniały one ustawowe wymogi, które dotyczą w szczególności:
- prawa konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru od przedsiębiorcy; pamiętaj, że brak takiej informacji powoduje, że prawo to wygaśnie dopiero po upływie 12 miesięcy
- czasu, który konsument ma przeznaczony na faktyczny zwrot towaru – ma on zagwarantowane 14 dni (liczone od momentu otrzymania towaru) na odstąpienie od umowy i kolejne 14 dni na odesłanie produktów do sklepu, bez podania przyczyny; przedsiębiorca może przewidzieć dłuższy czas na umożliwienie dokonania zwrotu towaru konsumentowi
- czasu na zwrot pieniędzy – sprzedawca ma obowiązek zwrócić klientowi środki w terminie 14 dni od momentu otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy lub od chwili otrzymania zwrotu towaru, jednakże może on zwrócić środki konsumentowi w krótszym czasie
- sposobu zwrócenia środków – płatność powinna zostać zwrócona w tej samej formie, którą konsument wybrał przy opłacaniu zamówienia
- wysokości zwracanych środków – konsumentowi należy wypłacić równowartość ceny towaru oraz kosztu dostarczenia towaru (do wysokości odpowiadającej najtańszej formie dostawy dostępnej w e-sklepie)
- podania adresu, pod który należy wysłać do sklepu zwracane produkty
- sposobu dostawy przesyłki zwrotnej
- opisu procedury zwrotu
- informacji, kto ponosi koszt przesyłki zwrotnej - sklep czy konsument
- informacji o produktach, które nie podlegają prawu do zwrotu, jeśli takie produkty znajdują się w e-sklepie
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na “dobre praktyki”, stosowane przez niektóre e-sklepy, które w znacznym stopniu budują również lojalność konsumencką, jak np.:
- daj konsumentowi więcej czasu na zwrot niż ustawowe 14 dni, nawet powyżej 30 dni
- rozważ przejęcie na siebie kosztu przesyłki zwrotnej lub część tego kosztu
- wskaż w sposób wyraźny i czytelny adres, pod który należy dokonać zwrotu
- ułatw konsumentowi proces nadania zwrotu poprzez intuicyjną i czytelną ścieżkę oraz krótki, elektroniczny formularz zwrotu
Czego absolutnie nie należy robić, a co się czasem zdarza:
- nie informować, że zakupione produkty nie podlegają zwrotom, a jedynie wymianie
- nie pobierać dodatkowej opłaty za zarejestrowanie zwrotu
- nie stosować praktyki, informującej, że jeśli formularz zwrotu nie zostanie poprawnie wypełniony, zwrot nie zostanie przyjęty
- nie stosować praktyki, informującej, że produkty o cenie jednostkowej do określonej wysokości nie podlegają zwrotom
- nie stosować praktyki, informującej, że jeśli produkt nie kwalifikuje się do zwrotu, wówczas konsument zostanie obciążony kosztem jego odesłania, a nawet “opłatą manipulacyjną”
Zasady dokonywania zwrotów w e-sklepie to jedna z sekcji, z którą klient sklepu internetowego zapoznaje się najczęściej przed dokonaniem zakupu, i która w znaczący sposób wpływa na jego decyzję.
Dlatego też czytelna i dobrze przygotowana polityka zwrotów to dla e-sklepu szansa na zwiększenie sprzedaży oraz budowanie świadomości marki i lojalności konsumenckiej.
>> Dowiedz się więcej
- Obejrzyj krótki film, w którym nasz przedstawiciel odpowie szczegółowo na Twoje pytanie - Jak przygotować i prowadzić dobrą politykę zwrotów w sklepie internetowym - na czym to polega?
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Polityka zwrotów - na co zwrócić uwagę, aby ją dobrze przygotować w sklepie internetowym?
Wardrobing, czyli nabywanie produktów w sklepie internetowym z zamiarem ich czasowego użycia to praktyka, z którą musi się zmierzyć wielu sprzedawców w branży e-mody.
W wyniku takich zachowań konsumenckich, do sklepu internetowego często odsyłane są produkty, które noszą ślady użytkowania, a nawet mogą być zabrudzone czy uszkodzone.
Zapobieganie tego typu praktykom wiąże się z koniecznością wdrożenia pewnych działań już na etapie dostawy produktów do e-konsumenta.
W tym przypadku warto pomyśleć np. o zabezpieczeniach, które utrudniają noszenie zamówionej odzieży poza miejscem, w którym produkty są przymierzane przez konsumenta. Można tutaj skorzystać z praktyk stosowanych w sklepach stacjonarnych, które stosują zabezpieczenia produktów przed kradzieżą i ich użytkowaniem zanim zostaną zakupione. Oprócz standardowego metkowania produktów, należą do nich np. różnego rodzaju klipsy typu “nie zdejmuj, dopóki nie zakupisz produktu” czy taśmy zabezpieczające, po otwarciu lub rozerwaniu których nie ma już możliwości, aby powrócić do stanu poprzedniego, co pozostawia trwały ślad, że produkt był używany w zakresie szerszym niż tylko jego przymierzenie.
Zdjęcie tego typu zabezpieczenia nie jest niezbędne do przymierzenia produktu i jego przetestowania w podstawowym zakresie, ale jednocześnie znacząco ogranicza możliwość wyjścia w nim na zewnątrz i poruszania się.
Oczywiście praktyka taka może podnieść koszty obsługi magazynowo-logistycznej w e-sklepie, jednakże ograniczy znacząco możliwość użytkowania towaru przez e-konsumenta zanim faktycznie zdecyduje się on na jego zakup i podejmie decyzję o jego zatrzymaniu.
Oprócz działań ukierunkowanych na zabezpieczenie produktu przed jego użytkowaniem zanim zostanie zakupiony, warto rozważyć także postępowanie w kierunku ograniczenia ogólnej liczby zwrotów konsumenckich poprzez przeniesienie na konsumenta kosztu całości lub części opłaty za przesyłkę zwrotną.
Wygodne Zwroty oferują w tym zakresie innowacyjne, BEZPŁATNE narzędzie, które optymalizuje proces obsługi zwrotów w sklepie internetowym.
Podejmując z nami współpracę możesz także zdecydować czy chcesz zaoferować klientom Twojego e-sklepu darmowe zwroty czy może chciałbyś, aby w całości lub części koszt przesyłki zwrotnej ponosił konsument.
>> Dowiedz się więcej
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Wardrobing - co to za praktyka i w jaki sposób mogę jej zapobiegać w moim sklepie internetowym?
Procedura nadania zwrotu towaru z punktu widzenia e-konsumenta przede wszystkim powinna być wygodna, łatwa i szybka. Należy także pamiętać, że dla sklepu internetowego dobrze zaplanowana i zorganizowana polityka zwrotów stanowi doskonałe narzędzie budowania świadomości marki i lojalności konsumenckiej, a zatem warto przygotować ją w sposób przemyślany.
Jeśli chodzi o aktualne trendy w e-Commerce, wiele e-sklepów zaczyna odchodzić od darmowych zwrotów, ze względu na dużą skalę zjawiska, a tym samym koszty obsługi logistycznej z tym związane. Dotyczy to w szczególności branży e-mody i często odnosi się do dużych i uznanych marek, jak np. ZARA czy H&M.
Z naszych wewnętrznych badań wynika, że na 1000 największych polskich e-sklepów w segmentach produktowych, takich jak odzież czy obuwie, jedynie 239, a więc ok. 24% oferuje swoim klientom zwroty darmowe.
Warto zatem przemyśleć swoją politykę zwrotów w tym zakresie, zwłaszcza, że korzystanie z Wygodnych Zwrotów umożliwia wybór jednej z 3 możliwości dokonania opłaty za przesyłkę zwrotną:
- płatność dokonywana w całości przez konsumenta (najczęściej wybierana przez e-sklepy)
- płatność dokonywana w całości przez sklep internetowy
- płatność hybrydowa (część płaci konsument, część płaci sklep), jedyne takie rozwiązane na rynku, dostępne wyłącznie w usłudze Wygodne Zwroty, która to opcja oferuje korzyści dla obu stron.
Korzyści i zagrożenia związane z zaproponowaniem konsumentom płatnych lub darmowych zwrotów wiążą się bezpośrednio ze wzrostem lub spadkiem zamówień w sklepie internetowym.
Jako przykład możemy znów odnieść się do branży e-mody, w której wprowadzenie darmowych zwrotów dla konsumentów powinno przełożyć się na większą liczbę zamówień realizowanych w e-sklepie. W takim przypadku jednak należy liczyć się z faktem, że konsumenci - zachęceni do zakupów opcją darmowych zwrotów - mogą traktować dany sklep jak “darmową przymierzalnię”, nabywać jednorazowo więcej produktów, ale w efekcie część z nich odsyłać, zostawiając np. tylko jedną zakupioną rzecz.
W przypadku wprowadzenia zwrotów płatnych przez konsumenta, zamówień w e-sklepie może być mniej, jednakże zakupy staną się bardziej przemyślane, a wybory konsumenckie świadome. W efekcie może się okazać, że model ten okaże się bardziej efektywny ekonomicznie, ale to już każdy sprzedawca musi skalkulować samodzielnie.
Warto tutaj przypomnieć, że ciekawą alternatywę oferuje w tym zakresie opcja płatności hybrydowej, dostępna wyłącznie w usłudze Wygodne Zwroty, podczas której każda ze stron ponosi jedynie część kosztów, ale w efekcie obie strony czerpią korzyści z takiego rozwiązania.
>> Dowiedz się więcej
- Obejrzyj krótki film, w którym nasz przedstawiciel odpowie szczegółowo na Twoje pytanie - Darmowe zwroty czy płatne? A może inne rozwiązanie? Jaki model płatności za przesyłkę zwrotną najlepiej zaoferować?
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Darmowe zwroty czy płatne? Jakie są obecnie trendy w e-Commerce oraz jakie korzyści i zagrożenia niosą dla e-sklepu obie opcje?
W materiałach dostępnych w sieci znaleźć można mnóstwo artykułów, które odnoszą się do sposobów ulojalniania klientów oraz dbania, by wracali po kolejne zakupy. Należą do nich m.in.:
- dbanie o regularną komunikację za pośrednictwem kanałów własnych (np. newsletter, social media),
- proponowanie programów lojalnościowych, jak również wszelkiego rodzaju akcji promocyjnych dla stałych klientów, związanych np. z kodami rabatowymi, czasowymi obniżkami cen na wybrane produkty czy upominkami urodzinowymi
- szybkie reagowanie na wyrażane opinie konsumenckie, zarówno te pozytywne, jak i negatywne,
- stałe podnoszenie poziomu obsługi klienta, mając na uwadze problemy zgłaszane przez klientów sklepu internetowego
Warto jednak zwrócić uwagę, że doskonałym narzędziem do budowania lojalności konsumenckiej może być także dobrze zaplanowana i realizowana polityka zwrotów, np. poprzez zaproponowanie klientom e-sklepu zwrotu środków za zwracane towary w postaci specjalnego kodu rabatowego (vouchera zakupowego), zamiast faktycznego zwrotu pieniędzy.
Dla sklepu internetowego stanowi to bardzo istotną korzyść, bowiem wpłacone przez e-konsumenta środki nadal pozostają na jego koncie, co wpływa pozytywnie na płynność finansową przedsiębiorcy. Ponadto, dzięki temu, że konsument otrzyma voucher zakupowy, na pewno powróci po kolejne zakupy, a zatem zwrot produktu zamienia się w szansę kolejnej sprzedaży. Wpływa to pozytywnie na budowanie świadomości marki i lojalności konsumenckiej, a także powoduje wzrost sprzedaży w e-sklepie. Dodatkowo, jeśli zaproponujemy e-konsumentom ograniczoną czasowo możliwość zrealizowania vouchera, automatycznie przyspieszamy ich decyzję o dokonaniu kolejnych zakupów.
Taką możliwość doskonale zrealizujesz przy pomocy Wygodnych Zwrotów, a dodatkowo, kiedy zaproponujesz klientom Twojego e-sklepu przejęcie na siebie kosztu przesyłki zwrotnej w takim przypadku, tym bardziej zachęcisz ich do wyboru tej opcji, a tym samym sprawisz, że powrócą oni z czasem po kolejne zakupy.
Wygodne Zwroty oferują w tym zakresie innowacyjne, BEZPŁATNE narzędzie, które optymalizuje proces obsługi zwrotów w sklepie internetowym.
Podejmując z nami współpracę w łatwy sposób zamienisz zwroty produktów w szansę kolejnej sprzedaży. Tym samym zbudujesz świadomość marki i lojalność konsumencką wśród klientów Twojego sklepu, którzy z chęcią powracać będą po kolejne zakupy.
>> Dowiedz się więcej
- Obejrzyj krótki film, w którym nasz przedstawiciel odpowie szczegółowo na Twoje pytanie - Lojalny klient w sklepie internetowym - jakie działania możesz podjąć, by Twoi klienci z chęcią wracali po kolejne zakupy?
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Lojalny klient w sklepie internetowym - jakie podjąć działania, aby klienci wracali po kolejne zakupy?
Do zwrotu towaru w sklepie internetowym nie jest wymagany formularz papierowy, jednakże, aby odstąpić od umowy, należy złożyć sprzedawcy stosowne oświadczenie w tym zakresie.
Zgodnie z Art. 30. Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta:
- “Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie można złożyć na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do ustawy”
- “Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem”
- “Jeżeli przedsiębiorca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną, konsument może także odstąpić od umowy:
- przy wykorzystaniu wzoru formularza odstąpienia od umowy, stanowiącego załącznik nr 2 do ustawy;
- przez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy”
Jednocześnie, zgodnie z Art. 34. 1. w/w Ustawy, “Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.”
A zatem, bazując na zapisach Ustawy o prawach konsumenta:
- konsument składa sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy w terminie do 14 dni od daty otrzymania towaru od przedsiębiorcy
- do złożenia oświadczenia może skorzystać z formularza, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do ustawy
- w/w oświadczenie może przesłać drogą elektroniczną do sprzedawcy
- Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy
Wygodne Zwroty zapewniają intuicyjne, BEZPŁATNE narzędzie, dzięki któremu cały proces obsługi zwrotów zostaje maksymalnie uproszczony. Pozwala to sklepom internetowym zwiększać sprzedaż i budować lojalność konsumencką, przy jednoczesnym usprawnieniu i przyspieszeniu pracy magazynu.
>> Dowiedz się więcej
- Obejrzyj krótki film, w którym nasz przedstawiciel odpowie szczegółowo na Twoje pytanie - Formularz zwrotu online czy tradycyjny? Jaki formularz zwrotu towaru sprawdzi się lepiej w moim e-sklepie?
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Formularz zwrotu towaru online czy drukowany - który wariant będzie lepszy w moim sklepie internetowym?
Mając na uwadze planowany rozwój działań w branży e-commerce, warto zwrócić uwagę, że najlepszym rozwiązaniem jest wielokanałowość, która zawsze poszerza możliwości dotarcia z informacją o produktach do potencjalnych kupujących.
Rozważając jednak, co może być lepszym rozwiązaniem - rozpoczęcie sprzedaży na platformie marketplace czy własny sklep internetowy - każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety:
W przypadku sprzedaży na platformie marketplace, sprzedawcy dostrzegają zalety takie jak m.in.: łatwość założenia konta i rozpoczęcia sprzedaży, niższe koszty prowadzenia działań promocyjnych czy dostęp do szerokiego grona klientów, korzystających z danej platformy.
Jako główne wady wskazują natomiast np.:dostępność ofert wielu sprzedawców w ramach tego samego asortymentu, wojnę cenową pomiędzy konkurentami, konieczność akceptacji regulaminu funkcjonowania platformy czy prowizje za sprzedaż.
W przypadku własnego sklepu internetowego, każdy sprzedawca z pewnością dostrzeże zalety, takie jak m. in.: niezależność i całkowita autonomia decyzyjna, możliwość kształtowania własnej polityki cenowej, dowolność w realizowaniu własnej wizji rozwoju oraz budowaniu świadomości marki i lojalności konsumenckiej.
Główne wady sprzedaży za pośrednictwem własnego e-sklepu to np.: konieczność zadbania o infrastrukturę techniczną, oprogramowanie sklepu, hosting oraz wsparcie IT, wyższe koszty prowadzenia działań promocyjnych, konieczność zadbania o bezpieczeństwo transakcji oraz ochronę danych osobowych.
Niezależnie od tego jaką formę rozpoczęcia działań e-Commerce sprzedawca wybierze, zawsze musi rozwiązać kwestie dotyczące obsługi zwrotów towarów. W przypadku marketplace politykę zwrotów dyktuje platforma, natomiast w przypadku własnego e-sklepu należy o nią zadbać samodzielnie.
Wygodne Zwroty zapewniają intuicyjne, BEZPŁATNE narzędzie, dzięki któremu cały proces obsługi zwrotów zostaje maksymalnie uproszczony. Pozwala to sklepom internetowym zwiększać sprzedaż i budować lojalność konsumencką, przy jednoczesnym usprawnieniu i przyspieszeniu pracy magazynu.
>> Dowiedz się więcej
- Obejrzyj krótki film, w którym nasz przedstawiciel odpowie szczegółowo na Twoje pytanie - Platforma marketplace czy własny sklep online - co wybrać, by osiągnąć sukces w e-commerce?
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Platforma marketplace czy własny sklep online - co jest lepszym rozwiązaniem dla rozwoju e-sprzedaży?
Jako sprzedawca w sklepie internetowym na pewno często zastanawiasz się czy masz obowiązek przyjęcia od konsumenta każdego zwrotu.
Musisz zatem wiedzieć, że przyjęcie zwrotu towaru, zakupionego w sklepie internetowym, jest co do zasady obowiązkiem każdego sprzedawcy, który wynika wprost z Ustawy o prawach konsumenta.
Istnieją jednak pewne wyjątki, opisane szczegółowo w Rozdziale 4., Art 38.1. tejże ustawy, które wskazują, w jakich przypadkach prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość konsumentowi nie przysługuje.
Poniżej wskazanych zostało kilka najbardziej powszechnych sytuacji, w których sklepy internetowe mogą odmówić przyjęcia zwrotu. Dotyczą one produktów, takich jak na przykład:
- Towary niestandardowe lub wyprodukowane na zamówienie - jeśli produkt został dostosowany do konkretnych wymagań klienta, na przykład poprzez personalizację lub niestandardowe rozmiary, to sklep może odmówić przyjęcia zwrotu.
- Produkty spożywcze, kosmetyki i artykuły higieniczne - bardzo często towary tego typu nie nadają się do zwrotu, ze względów bezpieczeństwa lub higieny.
- Produkty, które straciły swoją wartość użytkową - jeśli konsument użył produktu w sposób, który wpłynął negatywnie na jego stan, sklep internetowy może odmówić przyjęcia zwrotu. Przykładem może być otwarcie opakowania, które uniemożliwia dalszą sprzedaż takiego produktu jako produkt nowy, nieużywany.
- Usługi cyfrowe - w przypadku zakupu usług cyfrowych, takich jak pliki do pobrania, klucze aktywacyjne do oprogramowania czy dostęp do treści online, zwroty mogą być ograniczone ze względu na trudność w zwrocie dostarczonej już faktycznie usługi.
- Towary o ograniczonej dacie przydatności - jeśli towar ma krótki okres przydatności do spożycia, jak na przykład świeże produkty spożywcze, sklep może odmówić przyjęcia zwrotu po upływie tego terminu.
- Towary uszkodzone przez klienta - jeśli konsument uszkodził produkt w trakcie korzystania z niego, sklep może odmówić przyjęcia zwrotu, zwłaszcza jeśli uszkodzenie jest wynikiem nieprawidłowego użytkowania.
Warto również podkreślić, że polityka zwrotów, obowiązującą w Twoim sklepie, powinna być jasno przedstawiona klientom i zgodna z obowiązującymi przepisami prawa. Zaleca się, aby w sposób czytelny udzielać informacji na temat warunków zwrotu towaru zarówno na swoich stronach internetowych, jak i w potwierdzeniach zamówień. Robi się to po to, aby uniknąć ewentualnych późniejszych nieporozumień i konfliktów z klientami.
Zwróć także uwagę, że Wygodne Zwroty zapewniają intuicyjne i BEZPŁATNE dla Twojego sklepu internetowego narzędzie, które optymalizuje obsługę procesu zwrotu towaru. Pozwala to sklepom internetowym zwiększać sprzedaż i budować lojalność konsumencką, przy jednoczesnym usprawnieniu i przyspieszeniu pracy magazynu.
>> Dowiedz się więcej
- Obejrzyj krótki film, w którym nasz przedstawiciel odpowie szczegółowo na Twoje pytanie - Czy sklep internetowy musi przyjąć zwrot każdego towaru zakupionego przez konsumenta?
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Zwroty towarów zakupionych przez Internet - czy mój sklep internetowy musi przyjąć każdy zwrot?
Proces obsługi zwrotów konsumenckich stanowi duże wyzwanie dla magazynu i logistyki. W szczególności dotyczy to sklepów internetowych działających w branży e-mody, sprzedających produkty, takie jak np. odzież, obuwie czy akcesoria.
Aby usprawnić obsługę zwrotów w magazynie, w tym planowanie pracy załogi, należy zadbać o odpowiednią organizację pracy, procedurę postępowania, ale także zapewnić odpowiednie narzędzia do łatwego monitorowania i ewidencjonowania zwrotów.
Pomóc w tym mogą zarówno rozwiązania wspierające bezpośrednio logistykę magazynową, jak np. systemy WMS, ale także usprawnienia w planowaniu i realizacji samej polityki zwrotów.
W zakresie polityki zwrotów możliwe jest m.in. zadbanie o łatwą identyfikację zwrotów w magazynie, na podstawie etykiety adresowej, bez konieczności otwierania przesyłek, jak również bieżące monitorowanie nadanych przesyłek zwrotnych zanim jeszcze do magazynu dotrą, aby móc lepiej planować pracę i zasoby ludzkie.
Wygodne Zwroty oferują sklepom internetowym intuicyjne, BEZPŁATNE narzędzie, które ułatwia im kompleksową organizację obsługi zwrotów konsumenckich, w tym optymalizację planowania pracy magazynu i logistyki.
>> Dowiedz się więcej
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Obsługa zwrotów - jak usprawnić i zoptymalizować ten proces w sklepie internetowym?
Każdy konsument, nabywający produkty w sklepie internetowym, na podstawie obowiązującej Ustawy o prawach konsumenta ma zagwarantowane prawo do zwrotu towaru, na warunkach wskazanych w tejże ustawie.
Procedura jest bardzo prosta - konsument zwraca produkt, a Ty jako sprzedawca zobowiązany jesteś do zwrócenia mu wpłaconych środków finansowych.
Zwrot towaru w tej standardowej formie stanowi dla sklepu internetowego zawsze dodatkowe koszty, związane z logistyką zwrotów oraz koniecznością zwrócenia zapłaty konsumentowi.
Istnieją jednak inne możliwości realizacji zwrotów konsumenckich, które z pewnością będą bardziej korzystne ekonomicznie dla Ciebie - jako sprzedawcy - a jednocześnie użyteczne dla konsumentów, którzy z zainteresowaniem mogą z nich korzystać.
Po pierwsze, możesz zaproponować klientom Twojego e-sklepu specjalny voucher zakupowy, kod rabatowy lub kartę podarunkową zamiast faktycznego zwrotu wpłaconych środków.
Dla Twojego sklepu internetowego stanowi to bardzo istotną korzyść, bowiem - pomimo zwrotu produktu przez konsumenta - wpłacone przez niego środki nadal pozostają na Twoim koncie, co poprawia wynik finansowy Twojego sklepu.
Ponadto, dzięki temu, że konsument otrzyma voucher zakupowy zamiast faktycznego zwrotu pieniędzy, na pewno powróci po kolejne zakupy, żeby go zrealizować.
Tym samym zwrot towaru łatwo zamienisz w szansę na kolejną sprzedaż.
Takie rozwiązanie wpływa pozytywnie na budowanie świadomości marki i lojalności konsumenckiej, a także powoduje zwiększenie sprzedaży w Twoim sklepie internetowym.
Dodatkowo, jeśli zaproponujesz konsumentom możliwość zrealizowania vouchera zakupowego w ograniczonym czasie, automatycznie przyspieszysz ich decyzję o dokonaniu kolejnych zakupów w Twoim sklepie.
To wszystko z łatwością zrealizujesz, dzięki naszej usłudze Wygodne Zwroty.
-
W przypadku skorzystania z vouchera zakupowego, jeśli zaproponujesz swoim klientom dodatkowo przejęcie na siebie kosztu przesyłki zwrotnej lub części tego kosztu, tym bardziej zachęcisz ich do wyboru tej właśnie opcji.
A tym samym sprawisz, że powrócą oni do Ciebie po kolejne zakupy.
Promując zwrot na voucher zakupowy zamiast faktycznego zwrotu pieniędzy, możesz także zwiększyć jego wartość o dodatkową kwotę, którą konsument będzie mógł potraktować jako rabat, a zarazem zachętę, do kolejnych zamówień w Twoim sklepie.
Dzięki temu zwiększysz sprzedaż, unikniesz konieczności zwracania środków finansowych, a jednocześnie sprawisz, że Twoi klienci szybko powrócą po kolejne zakupy.
-
Jest też drugie rozwiązanie, które ułatwi Ci budowanie lojalności konsumenckiej w Twoim sklepie, a mianowicie komfortowa wymiana towaru.
Jest ono o tyle ważne, iż - jak wynika z badań - najczęstszym powodem zwrotu towaru jest niewłaściwy rozmiar lub wymiary produktu. Taką przyczynę wskazało aż 56% kupujących, zgodnie z raportem “Polaków portfel własny, Polacy na e-zakupach 2021”, sporządzonym przez Santander Consumer Bank.
W większości sklepów internetowych proces wymiany towaru przebiega jednak na zasadzie dokonania zwrotu, a następnie złożenia nowego zamówienia.
Nie powinno to jednak tak wyglądać, dlatego że konsumenci nie chcą angażować kolejnych środków finansowych w oczekiwaniu na zwrot tych wcześniej wpłaconych.
Ponadto, gdy te już dotrą na ich konto, często zdążą się rozmyślić, a chęć zakupu danego produktu pozostaje już tylko ulotnym wspomnieniem.
W usłudze Wygodne Zwroty oferujemy możliwość dokonania łatwej dla konsumenta i bezpiecznej dla sklepu internetowego wymiany towaru, w przypadku kiedy na przykład rozmiar zakupionego produktu okaże się nietrafiony.
Dzięki temu wpłacone przez konsumenta środki finansowe pozostaną nadal na koncie Twojego sklepu, a nowy produkt wyślesz nabywcy dopiero w momencie, kiedy zwróci on poprzedni.
Takie rozwiązanie poprawia doświadczenie zakupowe konsumentów, buduje ich lojalność, a także stabilizuje Twoje przychody.
W efekcie, klienci z chęcią dokonują kolejnych zakupów w sklepie internetowym, który pomógł im szybko i wygodnie wymienić towar, bez konieczności angażowania dodatkowych środków finansowych, a całość operacji zamknęła się w ramach jednej transakcji.
–
Nasza usługa to doskonałe narzędzie do tego, aby niechciane dla sklepu internetowego zwroty towarów łatwo zamieniać w nowe zakupy.
>> Dowiedz się więcej
- Obejrzyj krótki film, w którym nasz przedstawiciel szczegółowo odpowie na Twoje pytanie - Jakie alternatywne możliwości dla zwrotu towaru mogę zaproponować klientom mojego e-sklepu?
- Przeczytaj artykuły, które rozwijają zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje:
Integracja systemowa to rozwiązanie dla tych sklepów internetowych, które doceniają automatyzację rozwiązań, dbają o doświadczenie użytkownika oraz budują świadomość marki i lojalność konsumencką poprzez przyspieszenie i uproszczenie procesu zwrotu towaru.
Dzięki takiej integracji, formularz zwrotu przeniesiony zostaje bezpośrednio do interfejsu użytkownika w e-sklepie, a wszystkie informacje na temat zwracanego zamówienia generowane są automatycznie z konta użytkownika. E-konsument wypełniający formularz zwrotu nie musi ich zatem ręcznie uzupełniać, w efekcie czego następuje płynne przejście do procesu nadania przesyłki zwrotnej, co znacznie upraszcza i przyspiesza całą operację.
W efekcie klient e-sklepu ma poczucie, że proces zwrotu nie jest dla niego obciążeniem, a sklep internetowy ma pewność, że wszystkie dane zostały wprowadzone poprawnie i nie będzie pomyłek, które mogą powodować problemy z identyfikacją zwrotu na kolejnych etapach jego obsługi.
>> Dowiedz się więcej
- Przeczytaj artykuł, który rozwija zagadnienie w merytoryczny sposób, wskazując dodatkowe informacje - Integracje ecommerce oraz korzyści dla rozwoju e-biznesu, które oferuje ich wdrożenie