• Start
  • Blog
  • Zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy zamiast zwrotu płatności
Zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy

Zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy zamiast zwrotu płatności - czy mogę wykorzystać te możliwości w moim sklepie internetowym?

Zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy do zrealizowania, czyli zwrot środków na wewnętrzne konto klienta, w celu ich wykorzystania w przyszłości to alternatywne możliwości dla Twojego sklepu internetowego, które możesz zaproponować konsumentom, w związku ze zwrotem płatności za zwracany towar.

Zagadnienie zwrotów konsumenckich stało się nieodłącznym elementem strategii biznesowych e-sklepów w dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie handlu elektronicznego. Sprzedawcy w e-commerce poszukują zatem różnych, alternatywnych rozwiązań w tym zakresie, które będą dla nich bardziej korzystne finansowo, a jednocześnie interesujące dla konsumentów. 

Jednym z takich rozwiązań jest właśnie możliwość dokonania zwrotu opłaty za zwracane w sklepie internetowym produkty np. w formie karty podarunkowej czy wirtualnego vouchera na kolejne zakupy.

Obejrzyj poniższy film, z którego dowiesz się, jakie alternatywne możliwości zwrotu towaru możesz przewidzieć w swoim sklepie internetowym.

W niniejszym artykule przyjrzymy się, czy i jakie korzyści może przynieść implementacja takiego systemu w sklepie online, analizując zarówno perspektywę przedsiębiorcy, jak i konsumenta oraz czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne prawnie. Przeczytasz m. in.:

  • Zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy - czy ta forma zwrotu płatności jest dopuszczalna w e-handlu?
  • Jakie korzyści z perspektywy sprzedawcy i konsumenta oferuje zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy w handlu online?
  • Bezpieczeństwo transakcji oraz aspekty techniczne związane z obiema opcjami zwortu płatności

Zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy - czy ta forma zwrotu płatności jest dopuszczalna w e-handlu?

Zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta, Art. 32, ust. 2. - “Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.”

W związku z powyższym - jako sprzedawca - możesz zaproponować konsumentowi inną formę zwrotu płatności za zwracane w Twoim e-sklepie produkty, pod warunkiem, że wyrazi on na to zgodę.

To także pozwala sobie odpowiedzieć na często zadawane przez sprzedawców w e-commerce pytanie - czy zwrot na kartę podarunkową jest zgodny z prawem?

Ewentualna decyzja, aby zaproponować konsumentom zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy musi być zatem poprzedzona odpowiednimi zapisami w polityce zwrotów Twojego sklepu internetowego, które szczegółowo regulują zasady zwrotu towarów. Ponadto konsument musi wyraźnie zgodzić się na to, aby otrzymać zwrot płatności za zwracane towary w innej formie niż ta, w której dokonał za nie zapłaty.

Jakie korzyści z perspektywy sprzedawcy i konsumenta oferuje zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy w handlu online?

Zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy staje się coraz bardziej popularną alternatywą dla tradycyjnych zwrotów pieniężnych, co może być zarówno interesującą formą dla konsumenta, jak również przynosić wymierne korzyści sprzedawcy.

Korzyści dla przedsiębiorcy

Dla przedsiębiorcy, prowadzącego sklep internetowy, korzyści z zastosowania zwrotów na kartę podarunkową lub zaproponowanie wirtualnego vouchera na kolejne zakupy są wieloaspektowe. 

Po pierwsze, jest to dla sprzedawcy rozwiązanie intratne finansowo, które poprawia płynność w jego e-sklepie, gdyż nie musi w sposób faktyczny zwracać konsumentowi dokonanej za towar zapłaty. 

Po drugie, taka forma zwrotu wpłaconych środków stanowi - z punktu widzenia przedsiębiorcy - doskonałą zachętę dla klientów jego sklepu internetowego, do tego, aby powrócili po kolejne zakupy.

Po trzecie, możliwość zaproponowania ważności vouchera zakupowego jedynie w określonym terminie spowoduje przyspieszenie decyzji ze strony konsumenta i szybszy powrót do sklepu, w celu realizacji kolejnego zamówienia.

Jest to zatem doskonały sposób na budowanie lojalności konsumenckiej, utrzymanie klienta na dłużej, a jednocześnie poprawienie płynności finansowej w sklepie internetowym.

Korzyści dla konsumenta

Dla klienta e-sklepu zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy  może być także atrakcyjną opcją, zwłaszcza jeśli wiąże się z zaproponowaniem ze strony sprzedawcy dodatkowych korzyści, które mają go zachęcić do skorzystania z tej właśnie formy zwrotu płatności.

Przykładowo, niektóre sklepy internetowe oferują dodatkowe rabaty czy specjalne promocje dla osób, korzystających z proponowanych alternatywnych form zwrotu płatności.

Doskonałą zachętę stanowi również zaproponowanie konsumentowi bezpłatnej przesyłki zwrotnej w momencie, kiedy zgodzi się on na zwrot płatności np. w formie vouchera zakupowego, podczas gdy w przypadku wyboru zwrotu pieniężnego, będzie on zobowiązany do poniesienia kosztu odesłania towaru do sprzedawcy.

W przypadku wirtualnego vouchera zakupowego możliwe jest również przekazanie dodatkowej kwoty pieniężnej na kolejny zakup, co powinno dodatkowo skłonić konsumenta do wyboru tej właśnie formy zwrotu płatności. 

Tego typu zachęty nie tylko motywują konsumenta do kolejnych zakupów, ale również kształtują pozytywne doświadczenie związane z procesem zwrotu towaru w Twoim e-sklepie.

Zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy w sklepie internetowym jako alternatywa dla zwrotu pieniędzy za zwrot towaru

Bezpieczeństwo transakcji oraz aspekty techniczne związane z obiema opcjami zwortu płatności

Umożliwienie zwrotu płatności na kartę podarunkową lub w formie wirtualnego vouchera na kolejne zakupy wymaga dopełnienia kwestii technicznych, związanych z wdrożeniem odpowiedniego systemu, a także zapewnieniem intuicyjnego interfejsu użytkownika, dostosowanego do wybranej formy procesu zwrotu środków.

Pozostaje również kwestia zapewnienia bezpieczeństwa finansowego w sklepie internetowym, a zatem konieczne jest zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń zarówno w zakresie transakcji, jak i przechowywania danych klientów. Transparentność wobec klientów oraz skuteczna komunikacja na temat polityki zwrotów są kluczowe dla budowania zaufania do Twojego sklepu.

Podsumowanie

Zwrot na kartę podarunkową lub voucher zakupowy w sklepie internetowym to element polityki zwrotów i forma zwrotu płatności, która może przynieść strategiczne korzyści dla przedsiębiorcy, jak również być zachęcająca dla konsumenta. 

Elastyczność, kontrola finansowa i budowanie lojalności, to jedynie niektóre z elementów, które czynią tę opcję atrakcyjną. Ostateczny sukces wymaga jednak starannej analizy, właściwej implementacji technicznej oraz skutecznej komunikacji z klientem. 

Ważna w tym przypadku jest taka organizacja całego procesu zwrotu towaru, aby uczynić go intuicyjnym, przyjaznym i zachęcającym do wyboru takiego rozwiązania przez konsumenta.

Często zadawane pytania