Uruchomienie usługi Wygodne Zwroty w sklepie internetowym Wojas - case study

Marka WOJAS to znany od wielu lat, polski producent obuwia. Sklep internetowy oferuje szeroki i zróżnicowany asortyment produktowy w segmencie obuwia dla kobiet i mężczyzn, a także galanterię skórzaną.

Wygodne Zwroty w wariancie:

  1. za przesyłkę zwrotną płaci w całości sklep internetowy - zwroty darmowe dla konsumenta
  2. automatyzacja generowania zwrotu towaru - integracja systemów informatycznych WOJAS i Wygodne Zwroty

Potrzeba klienta/nasze wyzwanie:

Marka WOJAS to znany od wielu lat, polski producent obuwia. Sklep internetowy oferuje szeroki i zróżnicowany asortyment produktowy w segmencie obuwia dla kobiet i mężczyzn, a także galanterię skórzaną.

Ze względu na branżę, w której działa firma WOJAS i specyfikę produktu, nieuniknionym elementem działalności sklepu internetowego są zwroty konsumenckie. Dodatkowo skala działalności powoduje, że zjawisko to generuje w ujęciu globalnym znaczące koszty obsługi, których optymalizacja stała się jednym z priorytetów dla naszego klienta.

Firma posiadała wcześniej wdrożony i zorganizowany proces zwrotu towaru, oferując jednocześnie darmowe zwroty dla swoich klubowiczów. Poszukiwała jednak możliwości jego optymalizacji w zakresie automatyzacji i dostarczenia konsumentom lepszego doświadczenia klienta, jak również minimalizacji kosztów obsługi całego procesu.

Wdrożone przez Wygodne Zwroty rozwiązanie:

Nasz zespół zapoznał się dokładnie z funkcjonującym w firmie WOJAS rozwiązaniem i na tej podstawie dobrał taki wariant usługi Wygodne Zwroty, który w pełni odpowiedział na indywidualne potrzeby, zgłoszone przez sklep internetowy. Automatyzacja procesu generowania zwrotu towaru, poprawa doświadczenia klienta oraz minimalizacja kosztów obsługi całego procesu stały się priorytetami dla wyboru z naszej strony optymalnego dla firmy WOJAS rozwiązania.

Ostatecznie zarekomendowaliśmy indywidualnie przygotowany wariant usługi Wygodne Zwroty, polegający na tym, że:

  1. systemy informatyczne e-sklepu WOJAS oraz nasz zostały ze sobą zintegrowane 
  2. koszt przesyłki zwrotnej w 100% pokrywa sklep internetowy, dzięki czemu konsument korzysta z darmowych zwrotów

Wdrożenie naszej usługi w przedstawionym wariancie w pełni odpowiedziało na indywidualne potrzeby, zgłoszone przez markę WOJAS, w zakresie optymalizacji procesu zwrotu towarów. Dzięki uruchomieniu usługi Wygodne Zwroty w sklepie internetowym proces zwrotu towaru został odpowiednio usprawniony w poniższych obszarach:

w zakresie poprawy doświadczenia klienta:

  • zalogowani klienci mają możliwość automatycznego pobrania danych zwracanego zamówienia ze swojego konta użytkownika w sklepie WOJAS
  • formularz zwrotu towaru online następnie wypełnia się automatycznie pobranymi z konta użytkownika danymi klienta 
  • konsument dokonuje jedynie wyboru preferowanej formy dostawy przesyłki zwrotnej do sprzedawcy
  • na tej podstawie zgłoszenie zwrotu zostaje przyjęte a klient widzi jego podsumowanie i w łatwy sposób może przejść do utworzenia przesyłki zwrotnej
  • w tym celu, po kliknięciu w odpowiednie pole, automatycznie zostaje przeniesiony do dedykowanego formularza zwrotu towaru na stronie internetowej Wygodne Zwroty 
  • tam wszystkie niezbędne dla nadania zwrotu dane klienta i numer zamówienia wypełnione zostają automatycznie, dzięki zintegrowaniu systemów informatycznych
  • konsument wybiera jedynie dostępną opcję przewoźnika dla nadania przesyłki zwrotnej, zaznacza odpowiednie zgody i przechodzi do wygenerowania przesyłki ze zwrotem towaru
  • ze względu na dostępną formę dostawy jedynie za pośrednictwem Paczkomatów InPost, klient e-sklepu nie musi drukować etykiety adresowej
  • klubowicze WOJAS korzystają z darmowej przesyłki zwrotnej za pośrednictwem Paczkomatów InPost
  • konsumenci, nadający zwrot poza w/w systemem, mogą korzystać z formularza nadania zwrotu, dostępnego na stronie internetowej Wygodne Zwroty, jednakże wówczas ponoszą koszt opłaty za przesyłkę.

w zakresie usprawnienia logistyki zwrotów:

  1. łatwa identyfikacja zwrotów w magazynie, bez konieczności otwierania przesyłki
  2. pełny raport o nadanych zwrotach, dostępny w czasie rzeczywistym w formie intuicyjnego arkusza kalkulacyjnego online
  3. usprawnienie planowania pracy w magazynie i optymalizacja logistyki zwrotów, dzięki danym o zwrotach, zawartym w raporcie, które obejmują informacje, takie jak np.: data nadania zwrotu, kod nadania, numer przesyłki, przewoźnik transportujący przesyłkę, dane klienta, powód zwrotu, nr rachunku bankowego, na który należy zwrócić wpłacone środki

w zakresie obniżenia kosztów obsługi zwrotów:

  1. Marka WOJAS oferuje swoim klubowiczom darmowe zwroty, przejmując na siebie 100% kosztów opłaty za przesyłkę ze zwrotem towaru nadaną przez konsumenta
  2. Wygodne Zwroty zaproponowały firmie WOJAS wyjątkowo atrakcyjne ceny na realizowane w tym modelu wysyłki
  3. Po dokonaniu weryfikacji i kalkulacji, sklep internetowy wybrał ostatecznie jedną, dedykowaną opcję nadania przesyłki zwrotnej przez konsumentów
  4. Wybór padł na Paczkomaty InPost, jednakże nadanie zwrotu realizowane jest w całości za pośrednictwem naszej usługi Wygodne Zwroty
  5. Dzięki możliwościom usługi Wygodne Zwroty oraz zaproponowanym firmie WOJAS bardzo atrakcyjnym cenom wysyłki, nasz klient obniżył koszty związane z transportem przesyłek zwrotnych do magazynu e-sklepu, co wpłynęło pozytywnie na optymalizację kosztów całej obsługi procesu zwrotu towarów.

Usługa Wygodne Zwroty wdrożona w sklepie internetowym WOJAS jest indywidualnie przygotowanym rozwiązaniem, dopasowanym do specyficznych potrzeb, zgłoszonych przez naszego klienta.

Wdrożenie posiada wiele zalet, które wynikają przede wszystkim z integracji pomiędzy systemami informatycznymi e-sklepu WOJAS i naszym. To zdecydowanie poprawia doświadczenie klienta podczas nadawania zwrotu towaru, a także automatyzuje i przyspiesza cały proces.

Na uwagę zasługuje w szczególności obniżenie kosztów obsługi procesu zwrotu, dzięki skorzystaniu z cennika zaproponowanego przez Wygodne Zwroty. 

Pomimo że sklep internetowy WOJAS przejmuje na siebie w 100% koszt przesyłki zwrotnej, ponoszony przez swoich klubowiczów, ceny wysyłki zaoferowane przez Wygodne Zwroty okazały się bardzo atrakcyjne w ujęciu globalnym.

Zobacz, jak w praktyce funkcjonuje proces zwrotu towaru uruchomiony w sklepie internetowym WOJAS

Korzyści dla marki WOJAS po uruchomieniu usługi Wygodne Zwroty

Uruchomienie usługi Wygodne Zwroty w sklepie internetowym WOJAS przyniosło dla marki wiele korzyści.

Na uwagę zasługuje zdecydowana poprawa doświadczenia klienta poprzez automatyzację wypełniania formularzy, dotyczących generowania i nadania zwrotu, a tym samym przyspieszenie całego procesu, który jest z tym związany.

Było to możliwe do zrealizowania, dzięki integracji systemów informatycznych między sklepem internetowym WOJAS a usługą Wygodne Zwroty. Niesie to za sobą wiele korzyści, związanych z usprawnieniem całego procesu zwrotu towaru.

Kolejna istotna korzyść, którą otrzymała marka WOJAS w wyniku wdrożenia naszej usługi, to obniżenie kosztów, związanych z transportem przesyłek zwrotnych do magazynu sklepu internetowego.

Wygodne zwroty - jako broker kurierski - mogą zaoferować bardzo atrakcyjne ceny na wysyłkę zwrotów. Tym samym zaproponowany firmie WOJAS z naszej strony cennik okazał się dla niej niezwykle korzystny. Dzięki temu sklep internetowy znacząco obniżył w ujęciu globalnym koszt transportu przesyłek zwrotnych, pomimo że ponosi za nie pełną opłatę, oferując swoim klubowiczom darmowe zwroty towarów.

Konsumenci nadający zwroty do firmy mają do dyspozycji najbardziej popularną i najchętniej wybieraną formę doręczania bezpłatnych zwrotów towarów, tzn. korzystanie z automatów paczkowych. W tym zakresie współpraca umożliwia korzystanie ze wszystkich Paczkomatów InPost, zlokalizowanych na terenie kraju, co pozwala na wygodne nadawanie przesyłek zwrotnych, bez konieczności drukowania etykiet adresowych. Jest to rozwiązanie bardzo użyteczne dla klientów sklepu internetowego, ograniczające wymagane do nadania zwrotu czynności oraz poprawiające ich doświadczenie.

Wygodne Zwroty to także usprawnienie logistyki zwrotów w kontekście planowania pracy w magazynie sklepu internetowego. W tym zakresie wdrożone w firmie WOJAS rozwiązanie pozwala na łatwą identyfikację nadanych przesyłek, bez konieczności ich otwierania. Dodatkowo możliwość korzystania z arkusza danych online, który zawiera pełne informacje o nadanych zwrotach jest bardzo użyteczna z punktu widzenia planowania pracy. Arkusz z raportem zwrotów dostępny jest w czasie rzeczywistym, umożliwiając bieżący i łatwy wgląd w dane, takie jak m. in.: data nadania zwrotu, kod nadania, numer przesyłki, informacja o przewoźniku, który ją dostarczy, dane klienta, powód zwrotu, a nawet numer rachunku bankowego, na który należy zwrócić środki. To pozwala na usprawnienie pracy magazynu, odpowiednie reagowanie na przekazywane na bieżąco informacje oraz łatwiejsze podejmowanie przyszłych decyzji biznesowych.