Return Merchandise Authorization – jak działa system RMA do zarządzania zwrotami i reklamacjami w e-commerce?
Wygodne Zwroty
- logistyka
16.04.2024
Zwroty i reklamacje to nieodłączny element sprzedaży online. Podobnie jednak, jak w przypadku innych procesów i działań na stronach internetowych, także organizacja obsługi zwrotów i reklamacji towarów wymaga dziś od przedsiębiorców wdrażania coraz nowszych i bardziej zaawansowanych rozwiązań. Jest to spowodowane rosnącymi oczekiwaniami konsumentów względem obsługi klientów i procesów posprzedażowych. Wśród takich udogodnień znajduje się m. in. system RMA (Return Merchandise Authorization).
W niniejszym artykule przeczytasz w jaki sposób funkcjonuje oraz dlaczego ma istotne znaczenie w e-commerce. Zwróć także uwagę, że dobrze zaplanowana i realizowana polityka zwrotów i reklamacji, z wykorzystaniem intuicyjnych narzędzi stała się dla sklepów internetowych skutecznym sposobem pozyskiwania klientów i budowania przewagi konkurencyjnej.
Czym jest Return Merchandise Authorization?
Return Merchandise Authorization (RMA) to nowoczesny, automatyczny system zgłoszeń zwrotów i reklamacji towaru za pośrednictwem strony internetowej. Procedura RMA umożliwia zarówno zgłoszenie chęci zwrotu lub reklamacji produktu za pośrednictwem wygodnego i szybkiego do uzupełnienia formularza zwrotu, jak i otrzymanie dokumentów potwierdzających takie zgłoszenie w formie elektronicznej.
Reklamacje i zwroty towarów przeprowadzane za pośrednictwem systemu RMA umożliwiają dostęp do wiedzy o zrealizowaniu poszczególnych działań w danej sprawie. Opcja śledzenia przebiegu reklamacji lub procedury zwrotu to udogodnienie zarówno dla klienta internetowego, jak i sprzedawcy. Nabywca jest na bieżąco informowany, na jakim etapie jest jego zgłoszenie i że wkrótce otrzyma stosowny zwrot należności lub decyzję odnośnie złożonej reklamacji.
Dla e-sklepu automatyzacja procesów reklamacji i zwrotów jest natomiast szansą na uporządkowanie tego typu działań i dodatkowym źródłem wiedzy o konsumentach, ich preferencjach, wyborach i zachowaniach.
W jaki sposób działa Return Merchandise Authorization (RMA)?
System RMA realizuje procedurę reklamacji lub zwrotu towaru w kilku prostych krokach. Jeżeli klient chce zwrócić zakupiony w e-sklepie produkt lub jest on wadliwy i niezbędna jest reklamacja, najpierw wypełnia specjalny formularz online lub kontaktuje się z biurem obsługi klienta. O wiele wygodniejszą dla nabywcy i szybszą formą jest jednak formularz, z którego konsumenci korzystają znacznie chętniej niż zgłoszenia w postaci wykonania telefonu czy napisania wiadomości mailowej.
Formularz zwrotu zawiera najważniejsze dane kupującego oraz informacje, dotyczące zwracanego towaru. Znajduje się w nim również opcja wpisania powodu, z którego zwracany jest określony przedmiot, a niekiedy także okienko, umożliwiające wpisanie wiadomości dla obsługi sklepu. Zaakceptowanie i wysłanie formularza rozpoczyna procedurę RMA. Sprawie nadany zostaje indywidualny numer RMA i od tej pory możliwe jest monitorowanie zmian w procesie zwrotu lub reklamacji.
Po wysłaniu formularza za pośrednictwem systemu RMA sklep internetowy niemal natychmiast otrzymuje zgłoszenie o zamiarze odesłania produktu. Odpowiedź na taką wiadomość może być wygenerowana automatycznie lub przez pracownika sklepu. W sytuacji, gdy określony e-sklep oferuje swoim klientom darmowe zwroty, do nadawcy zostaje przesłana etykieta zwrotna, którą musi on umieścić na spakowanej przesyłce z towarem. Podczas organizacji wysyłki zwracanych przedmiotów można też korzystać z możliwości Wygodnych Zwrotów i innych korzystnych cenowo opcji partnerów logistycznych.
Kiedy paczka dotrze już do e-sklepu lub magazynu, podlega segregacji w zależności od tego, czy w formularzu oznaczona została jako zwrot lub reklamacja. W pierwszym przypadku istnieje możliwość automatycznego rozpatrzenia zwrotu i przelania należności za towar na konto nabywcy. W drugim przypadku odesłany produkt podlega weryfikacji oraz zgodności stanu towaru z opisem umieszczonym w formularzu zwrotu.
Ostatnim etapem procesu RMA jest uznanie zgłoszenia oraz zwrócenie należności nabywcy lub poinformowanie go o oddaniu przedmiotu do naprawy. W formularzu zwrotu istnieje możliwość wskazania przez nabywcę preferowanej formy zadośćuczynienia za uszkodzony przedmiot. Jeżeli jest to np. wymiana, nabywca może otrzymać nowy produkt.
Co to jest numer RMA i dlaczego jest niezbędny w systemie zwrotów i reklamacji?
Aby można było dokonać zwrotu lub reklamacji zakupionego w Internecie produktu, niezbędne jest nadanie określonej sprawie numeru zwrotu, czyli numeru RMA. Jest to specjalny identyfikator nadawany przez dostawcę zwracanej przesyłce, dzięki czemu przeprowadzenie całej procedury przebiega w sposób uporządkowany. Dzięki nadaniu numeru RMA możliwe jest też szybsze aktualizowanie zmian w statusie przetwarzania danego zwrotu lub reklamacji.
Numer RMA najczęściej składa się z cyfr oraz liter i zawsze powinien być dobrze widoczny na opakowaniu, w którym odsyłany jest towar w związku z reklamacją lub zwrotem. Ułatwia to procesy logistyczne i segregowanie przesyłek zwłaszcza w dużych sklepach internetowych, gdzie liczba przysyłanych zwrotów bywa duża, a ręczne segregowanie na podstawie danych odbiorcy zajęłoby znacznie więcej czasu oraz wydłużyłoby cały proces rozpatrywania zwrotu lub reklamacji.
Jakie zalety ma system Return Merchandise Authorization i dlaczego warto go wprowadzić w e-sklepie?
Poprzez wprowadzenie systemu Return Merchandise Authorization procesy reklamacji i zwrotów w e-sklepie zostają zautomatyzowane. Tuż po wpłynięciu zgłoszenia i nadaniu numeru RMA do danego zwrotu lub reklamacji przydzielony zostaje również określony pracownik, co znacznie przyspiesza i ułatwia przeprowadzenie całej procedury.
Dzięki procedurze RMA ułatwieniu ulega również komunikacja konsumenta ze sklepem internetowym. Ogromny udział ma w tym możliwość korzystania przez nabywców z przejrzystego formularza zwrotów online, w którym podają oni często jedynie powód zwrotu lub mogą też dopisać informacje, które chcą przekazać obsłudze sklepu. Pozostałe informacje i dane niezbędne w całym procesie rozpatrywania reklamacji i zwrotu uzupełniane są automatycznie.
System RMA można również zintegrować z innymi systemami i oprogramowaniem, które wykorzystywane jest do organizacji działań w sklepie internetowym. Połączenie i współpraca z ERP, CRM oraz pozostałymi automatycznymi systemami sprzedaży to znacznie łatwiejsza koordynacja wszelkich działań dokonywanych w związku z funkcjonowaniem e-sklepu, a także usprawnienie rozliczeń, procesów biznesowych i czynności związanych z aktualizowaniem stanu magazynowego.
Return Merchandise Authorization umożliwia również raportowanie i analizowanie zachowań konsumenckich, związanych z zakupami i ich zwrotami lub reklamacjami. Na tej podstawie możliwe jest lepsze przyjrzenie się oferowanym produktom oraz ich prezentacji na stronie internetowej i wykrycie możliwych nieprawidłowości czy kwestii, które można ulepszyć. Takie działania często owocują zmniejszeniem ilości zwrotów i reklamacji, a więc także zwiększeniem zysków z prowadzenia e-biznesu.
Lepsze wyniki finansowe, dzięki automatyzacji procesu zwrotu i reklamacji towarów, to - poza oszczędnością czasu - również oszczędność pieniędzy w związku z mniejszym kosztem obsługi odsyłanych paczek. Dzięki numerom RMA i szybkiemu rozpoznawaniu rodzaju przesyłki, część zwrotów może być rozpatrywana automatycznie, co nie wymaga zaangażowania pracownika na wszystkich etapach procedury. Generuje to więc niższy koszt, związany z obsługą zwrotu.
Na co zwrócić uwagę podczas wyboru narzędzia do obsługi systemu RMA?
Aby wdrożyć do sklepu internetowego Return Merchandise Authorization, warto skorzystać z jednego z dostępnych online programów serwisowych. Obecnie do wyboru jest wiele różnych propozycji, spośród których dużym zainteresowaniem cieszą się systemy, takie jak m. in.: Serwis Planner, Firmao czy SystemRMA. Dobry system RMA powinien być funkcjonalny i kompleksowy oraz umożliwiać realizację takich udogodnień jak:
- ewidencja zwrotów, reklamacji i napraw,
- korzystanie z formularzy zwrotów,
- obsługa stanów napraw,
- komunikacja poprzez SMS oraz e-mail,
- historia napraw,
- historia komunikacji z klientami,
- posługiwanie się kodami kreskowymi.
Return Merchandise Authorization system to obecnie jedno z udogodnień, które warto wprowadzić dla polepszenia funkcjonowania sklepu internetowego, łatwiejszej analizy zachowań konsumentów oraz ze względu na user experience. Dzięki przejrzystej polityce zwrotów prostym procedurom reklamacyjnym i informowaniu klienta na bieżąco o postępach w jego sprawie, nawet pomimo realizowanej reklamacji lub zwrotu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nabywca skorzysta ponownie z oferty danego e-sklepu w przyszłości.
Podsumowanie
Return Merchandise Authorization (RMA) to zaawansowany system zarządzania zwrotami i reklamacjami w e-commerce. Procedura RMA automatyzuje procesy zgłaszania i rozpatrywania zwrotów i reklamacji, ułatwiając funkcjonowanie zarówno klientom, jak i sprzedawcom. System ten ma szereg zalet i pomocnych funkcjonalności, w tym m.in. możliwość uporządkowania procesów, zwiększenie efektywności obsługi klienta i procesów magazynowych, a także możliwość analizy danych konsumenckich.
Wdrożenie RMA jest zatem pomocne dla e-sklepów, w celu usprawnienia operacji i zwiększenia lojalności klientów poprzez automatyzację procesu zgłaszania i rozpatrywania zwrotów i reklamacji towarów.
Prowadząc sklep internetowy musisz zapewnić swoim klientom przejrzyste procedury obsługi zwrotów i reklamacji, a tam gdzie tylko jest to możliwe zapewnić automatyzację procesów. Pomocne w tym zakresie z pewnością będzie narzędzie, usprawniające procesu zwrotu i reklamacji towaru.
Często zadawane pytania
Return Merchandise Authorization (RMA) jest upoważnieniem do zwrotu towaru, które odbywa się za pośrednictwem zautomatyzowanych, nowoczesnych systemów na stronie internetowej. Dzięki temu cały proces jest znacznie prostszy niż w tradycyjnej procedurze zwrotu lub reklamacji. Ponadto cały proces trwa znacznie szybciej, a nabywca, jak i sprzedawca na bieżąco informowani są o wszelkich zmianach w statusie postępowania względem danego produktu.
Numer RMA to specjalny identyfikator nadawany w momencie przyjęcia przez sklep internetowy formularza zgłoszenia i tym samym dokonania przez nabywcę decyzji o zwrocie produktu lub jego reklamacji. Dzięki unikalnemu numerowi RMA znacznie łatwiej jest uzyskać informacje odnośnie aktualnego statusu i postępu w danej sprawie. To także ogromne ułatwienie w działaniach logistycznych i magazynowych. Numer RMA składa się z ciągu liter i cyfr.
Return Merchandise Authorization to system, w którym możliwe jest automatyczne zgłoszenie chęci zwrotu zakupu z podaniem przyczyny swojej decyzji lub powodem reklamacji. Następnie system generuje właściwe dokumenty i etykietę zwrotną (jeżeli zwrot jest darmowy). Nabywca umieszcza etykietę na paczce i odsyła towar. Po weryfikacji otrzymanego przedmiotu następuje automatyczne zlecenie wypłaty należności i wygenerowanie stosownych dokumentów. Każdy etap tego procesu wiąże się ze zmianą statusu postępowania, który można sprawdzić w dowolnej chwili w profilu klienta.