• Start
  • Blog
  • Magazyn sklepu internetowego – w jaki sposób sprawnie zorganizować jego pracę?
Magazyn sklepu internetowego

Magazyn sklepu internetowego – w jaki sposób sprawnie zorganizować jego pracę?

Jak zorganizować magazyn sklepu internetowego, kiedy rozpoczynamy e-biznes, to kwestia, którą musi załatwić każdy sprzedawca e-commerce. Własny e-biznes to obiecujący i przyszłościowy pomysł na życie, zwłaszcza jeżeli jest dobrze przemyślany i zaplanowany. Organizacja e-sklepu to jednak nie tylko sam pomysł na branżę i założenie strony internetowej. Równie ważny jest marketing, funkcjonalność oraz organizacja pracy magazynu i kwestie logistyczne. W tym przypadku warto zastanowić się nieco dłużej i rozważyć różne dostępne warianty, które okażą się dla nas najbardziej odpowiednie. Brak własnej przestrzeni magazynowej to dziś nie problem. Nie jest też konieczne kosztowne jej wynajmowanie. Dowiedz się zatem, jak zorganizować magazyn sklepu internetowego optymalnie do Twoich potrzeb i jaki model biznesowy będzie dla Ciebie najlepszy.

Z niniejszego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie cechy powinien posiadać magazyn sklepu internetowego?
  • Na co zwrócić uwagę przy jego organizacji?
  • Jakie są najpopularniejsze modele outsourcingu usług magazynowych?

Pamiętaj również, że prowadząc sklep internetowy musisz zadbać o obsługę zwrotów. Warto zorganizować ją w taki sposób, aby dawała korzyści i usprawniała pracę Twojego magazynu..

Jakie cechy powinien posiadać magazyn sklepu internetowego?

Sprzedaż online znacznie różni się od zakupów tradycyjnych, przez co zmianom ulega również organizacja całego biznesu. Nie inaczej jest także w kwestii magazynowania i logistyki. Produkty dostępne w sklepach internetowych częściej podlegają sezonowości. Częściej też zmieniają się różnego rodzaju oferty i promocje, co powoduje, że rozwiązania i systemy, stosowane w magazynach, muszą być niezwykle funkcjonalne i elastyczne.

Właściwie przygotowany magazyn sklepu internetowego powinien mieć opcję szybkiej przebudowy i rozbudowy, a także zmiany czy poszerzenia powierzchni regałów i konstrukcji do przechowywania. Kluczowe jest także bezpieczeństwo poszczególnych artykułów oraz zabezpieczenie całego obiektu przed wilgocią, skokami temperatury czy pożarem. Magazyn dla sklepu internetowego powinien również być wyposażony w instalację CCTV oraz kontrolę dostępu. Warto też zastanowić się nad współpracą z agencją ochrony.

Magazyny sklepów internetowych zazwyczaj funkcjonują dłużej niż tego typu obiekty, należące do sklepów stacjonarnych. Niekiedy zachodzi potrzeba pracy nawet 24 godziny na dobę. Przy prowadzeniu większego e-biznesu niezwykle istotne jest też zapewnienie sprawnego systemu składowania towaru (multiSKU, monoSKU) oraz oprogramowania, sprzętu do obsługi kodów kreskowych oraz monitorowania stanów magazynowych, a także sprawnego kompletowania zamówień. W większych magazynach niezbędne są także urządzenia ułatwiające pakowanie.

Organizacja magazynu sklepu internetowego to również wydzielenie stref, w których odbywać się będzie m. in. sortowanie, pakowanie, kompletowanie, ale też etykietowanie, przepakowywanie, wysyłka czy obsługa zwrotów. Niezbędny jest również zakup regałów półkowych lub paletowych, w zależności od wielkości i rodzaju sprzedawanego asortymentu.

Na co zwrócić uwagę organizując pracę magazynu w e-sklepie?

Jednym z najważniejszych elementów organizacji magazynu sklepu internetowego są regały. Tego typu konstrukcje zwiększają pojemność oraz przestrzeń magazynową. W przypadku prowadzenia sklepu internetowego regały jednak nie powinny być wyłącznie standardowe. Kluczowe będzie jak najlepsze zorganizowanie miejsca na ich niskich poziomach. Warto jak najlepiej dopasować półki do specyfiki oferowanego towaru, co ułatwi organizację pracy.

Sklepy internetowe funkcjonują zazwyczaj z niskim zapasem magazynowym. Dlatego tym bardziej nie ma potrzeby inwestowania w wysokie regały, a raczej należy skupić się na dokładnym zorganizowaniu przestrzeni na niższych szczeblach. Wynajęcie pomieszczeń wyższych niż standardowe również jest niepotrzebne i może generować zbędne koszty.

Bardzo ważną strefą, która wymaga poświęcenia sporej uwagi podczas organizacji magazynu, jest miejsce do pakowania zamówień. Powinno ono zapewniać ergonomię działań, umożliwiać ponowne sprawdzenie zgodności zawartości paczki i uwzględniać rejestrowanie całego procesu pakowania. Taka dokumentacja bywa niezwykle przydatna podczas reklamacji z tytułu nieotrzymania tego, co zostało zamówione oraz w przypadku zwrotu towarów. Miejsce do pakowania musi być zorganizowane w taki sposób, aby pod ręką znajdowały się wszystkie rzeczy, potrzebne do przygotowania przesyłki. Im mniej poruszania się po magazynie i danym stanowisku, tym lepiej.

Magazyn sklepu internetowego - co warto wiedzieć

Magazyn sklepu internetowego a opakowania

W odróżnieniu od sklepów stacjonarnych w e-sklepach bardzo ważnym elementem całego procesu zakupowego jest bezpieczne dostarczenie zakupionego towaru do klienta. W tej kwestii jednym z najważniejszych aspektów są odpowiednio dobrane opakowania i sposób zabezpieczania asortymentu. Warto pamiętać, że istotne jest nie tylko bezpieczeństwo zawartości przesyłki, ale też estetyka, co często wpływa na ocenę nabywców.

Jako opakowania wysyłkowe dobrze jest postawić na kartony w różnych rozmiarach, dopasowane wielkością do oferowanych produktów. Dodatkowo należy stosować wypełnienia, aby asortyment nie poobijał się podczas transportu. Przyda się również folia bąbelkowa lub papierowe wypełnienie i taśmy do zabezpieczenia pakunku. Do pudełka warto też dodać kupon rabatowy na kolejny zakup lub inny drobiazg w podziękowaniu za dokonaną transakcję.

O rodzajach opakowań stosowanych w sklepach internetowych dowiesz się więcej tutaj.

Zarządzanie magazynem sklepu internetowego – jaki system wybrać?

Organizacja magazynu sklepu internetowego to często również konieczność wyboru odpowiedniego systemu WMS - oprogramowania do zarządzania magazynem oraz obsługą przechowywania i pakowania towaru. Takie narzędzie powinno m. in. zbierać informacje o zamówieniach, dzielić je na poszczególne kategorie i oznaczać statusy, związane z określonymi etapami realizacji.

Warto wybrać opcję, która jednocześnie monitoruje stan magazynowy, ale też kontroluje ilość materiałów zużytych do pakowania. Obecnie wśród popularnych narzędzi do obsługi magazynu wymienić można systemy, takie jak np. Firmao czy ISOF, z opcją prowadzenia rachunkowości.

Prowadzenie magazynu na własną rękę, pomimo bardzo dobrej organizacji, często generuje ogromne koszty, które mogą spowodować, że zysk z e-handlu nie będzie aż tak satysfakcjonujący. Dlatego istnieją coraz częściej wybierane alternatywy logistyczne. Wśród nich znajduje się np. dropshipping, cross-docking oraz fulfillment.

Jakie są najbardziej popularne dostępne modele prowadzenia magazynu na zasadach outsourcingu?

Prowadzenie magazynu na własną rękę, pomimo bardzo dobrej organizacji, często generuje ogromne koszty, które mogą spowodować, że zysk z e-handlu nie będzie aż tak satysfakcjonujący. Dlatego istnieją coraz częściej wybierane alternatywy logistyczne. Wśród nich znajduje się np. dropshipping, cross-docking oraz fulfillment.

Dropshipping – sposób na e-sklep bez magazynu

Inwestowanie we własny magazyn nie zawsze jest opłacalne. Bywa tak szczególnie w przypadku początkujących e-biznesów, a także wtedy, gdy sprzedawany towar nie jest produktem, którego nabywca oczekuje już następnego dnia. Wówczas doskonałą opcją może okazać się dropshipping – model logistyczny, w którym zakupiony produkt wysyłany jest do nabywcy bezpośrednio od producenta pod adres docelowy z pominięciem sprzedawcy.

Ogromną zaletą dropshippingu jest brak konieczności inwestowania nie tylko w powierzchnię magazynową i jej utrzymanie, ale też w sam towar. Przedsiębiorca, w przypadku braku zainteresowania konkretnym produktem, nie będzie stratny i z powodzeniem będzie mógł zaoferować w e-sklepie asortyment innego typu. Do głównych zadań właściciela sklepu internetowego należy zatem pozyskiwanie klientów i gromadzenie zamówień.

Dropshipping to idealna forma organizacji magazynu sklepu internetowego dla osób, które prowadzą swój e-biznes z domu. Taka opcja sprawdzi się dla początkujących w branży e-commerce oraz tych, którzy poprzez założenie swojego sklepu internetowego chcą stworzyć dodatkowe źródło dochodu. Dropshipping to szansa na sprzedaż przedmiotów niemal z całego świata. Już kilka miesięcy prowadzenia e-biznesu na takiej zasadzie pozwoli dostrzec, które produkty cieszą się powodzeniem, a z których warto zrezygnować. Dzięki temu pojawia się opcja doskonalenia swojej oferty, pozyskiwania nowych klientów i zwiększania przychodów.

Cross-docking – przeładuj i wyślij

Cross-docking to model logistyczny, w którym zakupiony przez nabywcę przedmiot jest przepakowywany u sprzedawcy, a następnie wysyłany do klienta internetowego. Nie ma tu potrzeby składowania asortymentu, a więc nie istnieje też konieczność organizacji i zapewnienia stosownego obiektu, dużej przestrzeni czy infrastruktury.

Cross-docking to dobra opcja w przypadku, gdy dany e-sklep oferuje np. towary podlegające personalizacji. Wówczas po dostarczeniu określonego asortymentu do sprzedawcy może odbyć się nadanie przez niego poszczególnym towarom konkretnych cech (np. metkowanie lub umieszczanie logo sprzedawcy), a następnie wysłanie ich do nabywcy.

Fulfillment – kompleksowa obsługa e-sklepu

Jednym z modeli organizacji e-biznesu, w którym działania obejmują nie tylko magazyn sklepu internetowego, ale znacznie więcej, jest fulfillment. To kompleksowe usługi logistyczne, realizowane przez firmę zewnętrzną, w ramach których możliwe jest magazynowanie asortymentu, kompletowanie i przygotowywanie paczek do wysyłki zgodnie z przyjętą polityką e-sklepu, a także pełna obsługa wymian i zwrotów towarów. W ramach fulfillmentu przedsiębiorca otrzymuje również pełne wsparcie technologiczne prowadzonego sklepu internetowego i ma zapewnioną obsługę klientów internetowych oraz kontakt z nimi.

Korzystanie z fulfillmentu ma wiele plusów, związanych nie tylko z samą kwestią magazynowania towaru. Właściciel e-sklepu w rozliczeniu z firmą outsourcingową płaci za faktycznie wykorzystaną przestrzeń magazynową, a nie za cały obiekt. Ponadto, dzięki ogromnej skali działań, jakie prowadzą firmy logistyczne zajmujące się fulfillmentem, przedsiębiorca zyskuje możliwość zaoferowania swoim nabywcom znacznie niższych cen wysyłki i szybszych dostaw. Magazyny, z których nadawane są paczki w ramach modelu fulfillment, odwiedzane bywają przez kurierów nawet kilka razy dziennie.

Organizacja magazynu sklepu internetowego oparta na zasadzie fulfillmentu nie należy do najtańszych, jednak zdecydowanie jest to opcja najwygodniejsza. Warto więc wziąć ten model pod uwagę, a koszty związane z korzystaniem z usług logistycznych wliczyć w marżę produktu.

Podsumowanie

Organizacja magazynu sklepu internetowego jest kluczowym aspektem prowadzenia e-biznesu. Magazyn musi być elastyczny, bezpieczny i funkcjonalny, a jego wyposażenie powinno uwzględniać różne elementy, takie jak m. in.: regały do składowania towarów, strefy pakowania i przechowalnię, a także opakowania produktowe. Istotnym aspektem jest również wybór odpowiedniego systemu informatycznego do zarządzania magazynem. 

Przed rozpoczęciem działalności warto dokładnie przemyśleć, w jakim wariancie zorganizować magazyn sklepu internetowego, aby był najlepszy dla określonej branży - czy prowadzić go samodzielnie, czy też skorzystać z jednego z gotowych modeli.

Istnieje kilka modeli organizacji magazynu w formie outsourcingu, takich jak: dropshipping, cross-docking i fulfillment, które można dostosować do specyfiki własnego e-sklepu. Wybór najlepszego modelu zależy od konkretnych potrzeb i strategii działania, co może znacząco wpłynąć na efektywność prowadzonego biznesu online.

Istotny wpływ na efektywność prowadzonego e-biznesu ma także dobra organizacja obsługi zwrotów, gdyż przyspiesza ona znacznie i usprawnia pracę magazynu.

Często zadawane pytania

Czy do prowadzenia sklepu internetowego potrzebny jest własny magazyn?
Jak najlepiej zorganizować magazyn sklepu internetowego?
Jakie są najpopularniejsze modele outsourcingu usług magazynowych?