Fulfillment dla e-commerce – oszczędność czasu i gwarancja sprawnej obsługi zamówień i zwrotów
Wygodne Zwroty
- logistyka
9.04.2024
Fulfillment dla e-commerce to odpowiedź na potrzeby właścicieli e-biznesów. Prowadzenie sklepu internetowego to duże wyzwanie i konieczność nieustannego analizowania rynku oraz zmieniających się potrzeb konsumentów. Jednocześnie, podobnie jak w przypadku sklepów stacjonarnych, również dla e-biznesu zachodzi potrzeba magazynowania oferowanego w e-sklepie asortymentu. W tym przypadku nie zawsze przedsiębiorca ma taką możliwość. Dlatego istnieje opcja skorzystania z różnych modeli magazynowania i realizowania usług logistycznych, dzięki którym nie ma konieczności inwestowania we własny magazyn. Jedną z nich jest fulfillment dla e-commerce. Taka usługa umożliwia kompleksową obsługę magazynową i logistyczną zamówień i zwrotów towarów w sklepach internetowych.
Zorganizuj swój e-biznes optymalnie i zadbaj o dobrą obsługę logistyczną zamówień i zwrotów.
W niniejszym artykule przeczytasz m.in.:
- Czym jest fulfillment?
- Jakie są jego zalety?
- Jakie działania wykonywane są w ramach modelu fulfillment dla e-commerce?
Czym jest fulfillment dla e-commerce?
Fulfillment dla e-commerce jest ostatnio jednym z najpopularniejszych haseł, pojawiających się w kontekście obsługi logistycznej w e-handlu. To działania polegające na obsłudze zamówień i magazynowaniu towarów, prowadzone przez firmę zewnętrzną w czyimś imieniu. W ramach takiego modelu logistycznego właściciel e-sklepu nie musi wynajmować ani organizować przestrzeni na magazyn dla oferowanych przedmiotów, a często też wykonywać wielu innych czynności związanych z przygotowaniem produktu do wysyłki.
Fulfillment dla e-commerce umożliwia współpracę w oparciu o różny zakres usług. Z jednej strony firma zewnętrzna może udostępnić jedynie magazyn, ale może również zaoferować pełen zakres prowadzenia sklepu internetowego w ujęciu logistycznym, począwszy od odbierania asortymentu od producenta lub dostawcy, poprzez realizację transportu, pakowanie, personalizację zamówień, monitoring stanu na magazynie i wysyłkę do klienta. W ramach usługi fulfillment dla e-commerce istnieje również możliwość obsługi reklamacji towaru oraz zwrotów.
Dzięki opcji prowadzenia kompleksowych działań, związanych z obsługą towarów, właściciel e-biznesu może skupić się wyłącznie na zarządzaniu sklepem internetowym, poprawą jego funkcjonowania, działaniami reklamowymi czy wprowadzaniem optymalizacji, mających na celu przebicie ofert konkurencji. To również doskonała forma współpracy, w przypadku gdy prowadzenie sklepu internetowego stanowi jedynie dodatkowe źródło dochodu i na zajmowanie się e-biznesem nie można na co dzień poświęcić zbyt wiele czasu.
Fulfillment e-commerce – zalety
Nie bez powodu coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na podjęcie współpracy z firmami, oferującymi swoje usługi w zakresie fulfillment ecommerce. Jest to model logistyczny, który charakteryzuje się wieloma zaletami.
Jednym z największych plusów usługi fulfillment dla e-commerce jest brak kosztów, związanych z wynajęciem, prowadzeniem, a także organizacją własnego magazynu. W sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadzi swój e-sklep w branży, w której oferuje przedmioty o dużych gabarytach, dodatkowo trzeba liczyć się z zainwestowaniem w specjalne urządzenia do przenoszenia towarów lub systemy ułatwiające pakowanie, załadunek czy rozładunek. Własny magazyn to również potrzeba zatrudnienia pracowników i zapewnienia im bezpiecznych warunków pracy oraz kwestii socjalnych, co generuje co miesiąc niemałe koszty. W przypadku, gdy wykorzystywany jest fulfillment ecommerce, koszty te okazują się najczęściej o wiele niższe.
Fulfillment dla e-commerce pozwala też zaoszczędzić mnóstwo czasu. Wszystkie działania związane z obsługą zamówień, a więc kompletowanie, pakowanie, zabezpieczanie czy wysyłka, wykonywane są przez firmę zewnętrzną. A to właśnie te czynności w prowadzeniu e-sklepu zajmują zwykle najwięcej czasu. Ponadto przedsiębiorstwa logistyczne realizują poszczególne etapy przygotowywania paczki do wysyłki przy użyciu różnych narzędzi i specjalistycznych urządzeń, dzięki czemu produkty przygotowywane są w sposób precyzyjny, powtarzalny, estetyczny i zgodny z ustaleniami.
Wielu przedsiębiorców boi się skorzystania z usługi fulfillmentu z obawy o duże koszty. Jednak fulfillment dla e-commerce i poszczególne usługi wybierane w jego ramach to pełna kontrola nad wydatkami i elastyczność. Koszty realizacji usługi zawsze rosną proporcjonalnie do ilości obsługiwanego towaru i zrealizowanych zamówień. Wydatki łatwo więc zaplanować i przewidzieć.
W ramach korzystania z usług typu fulfillment ecommerce istnieje również opcja personalizowania wysyłanych towarów do konkretnych nabywców. Wpływa to korzystnie na doświadczenia zakupowe i nie sprawia wrażenia masowej realizacji zamówień, czego często obawiają się przedsiębiorcy w związku z przekazaniem obsługi logistycznej firmom zewnętrznym.
Usługi typu fulfillment ecommerce realizują często duże przedsiębiorstwa logistyczne, które współpracują z wieloma firmami kurierskimi oraz dostawcami materiałów do pakowania. Dzięki temu koszty oferowane w ramach takich usług są korzystne, a przedsiębiorcy mogą zaoferować swoim nabywcom konkurencyjne ceny dostaw.
Jakie działania wykonywane są w ramach modelu fulfillment dla e-commerce?
Przedsiębiorstwa logistyczne oferujące usługi w obszarze fulfillment dla e-commerce oferują różne warianty współpracy i pakiety, w ramach których przedsiębiorca może dostosować zakres potrzebnych usług do własnych potrzeb. Do najczęściej realizowanych usług z zakresu fulfillment ecmmerce można zaliczyć:
- magazynowanie asortymentu w halach w warunkach dopasowanych do specyfiki i wymogu towaru,
- kompletowanie i pakowanie zamówień,
- przygotowywanie odpowiednio dopasowanych lub spersonalizowanych opakowań, etykietowanie oraz właściwe oznaczanie, oraz zabezpieczanie przesyłek,
- współpraca z firmami kurierskimi, wysyłka zamówień oraz odbieranie zwrotów i reklamacji,
- obsługa płatności i rozliczeń oraz przekazywanie ich właścicielowi e-sklepu,
- monitorowanie przesyłek oraz wysyłanie powiadomień o realizowanych transakcjach,
- odbiór asortymentu od dostawców i producentów zgodnie ze wskazaniami właściciela e-sklepu,
- dokonywanie rozliczeń za prowadzone usługi.
Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw logistycznych oferuje możliwość stworzenia elastycznej współpracy z przedsiębiorcami w oparciu o realizację usług, na których właścicielom e-sklepów zależy najbardziej. Ponadto, pomimo obsługiwania wielu sklepów internetowych, firmy logistyczne, oferujące działania typu fulfillment ecommerce, są na bieżąco optymalizowane i unowocześniane. Realizacje usług nadawczych odbywają się szybko i bez popełniania błędów, co jest możliwe dzięki automatyzacji większości procesów.
W jakich branżach warto skorzystać z usług typu fulfillment e-commerce?
Fulfillment dla e-commerce to rozwiązanie logistyczne, które warto rozważyć w przypadku każdej branży, zwłaszcza jeżeli przedsiębiorca nie dysponuje żadną powierzchnią do magazynowania lub nie może poświęcić zbyt wiele czasu na zajmowanie się procesem wysyłkowym i obsługą zwrotów. Najczęściej jednak z takiej formy magazynowania korzystają właściciele e-biznesów, w których oferowane są produkty o stosunkowo niewielkich gabarytach. Bywają to często artykuły kosmetyczne, odzież, dobra luksusowe, elementy dekoracyjne czy środki czystości.
Fulfillment ecommerce z powodzeniem radzi sobie także z asortymentem, który wymaga specjalnych warunków przechowywania, takich jak: odpowiedni poziom wilgotności, utrzymywanie określonej temperatury przechowania czy brak dostępu do światła. Fulfillment dla e-commerce najlepiej sprawdza się jednak w branżach typu detail picking, czyli oferujących niewielkie przedmioty sprzedawane zazwyczaj na sztuki. Aby sprawdzić warunki i możliwości współpracy dla własnego biznesu, warto podjąć rozmowę z kilkoma firmami oferującymi taką obsługę logistyczną, porównać ich oferty, a następnie wybrać najkorzystniejszą dla prowadzonego e-sklepu.
Fulfillment czy dropshipping?
Wśród modeli logistycznych, z których coraz częściej korzystają przedsiębiorcy prowadzący swój biznes w Internecie, znajduje się nie tylko fulfillment, ale i dropshipping. Nad taką formą działalności zastanawia się wielu początkujących właścicieli e-sklepów, ale też osoby, które planują rozszerzyć swoją działalność. Co jest zatem korzystniejszą i bezpieczniejszą opcją?
W przypadku dropshippingu przedsiębiorca prowadzący e-sklep również nie musi prowadzić magazynu z oferowanym asortymentem. W tym modelu logistycznym zakupione produkty wysyłane są do klienta bezpośrednio od producenta lub dystrybutora. Nie ma więc również potrzeby organizowania usługodawcy, który zapewni odpowiednie przechowywanie i pakowanie produktu. Mogłoby się wydawać, że to duża oszczędność i wydatki związane jedynie z reklamą i prowadzeniem strony internetowej. Jednak nie do końca tak jest.
Dropshipping warto podjąć wyłącznie z partnerem, dystrybutorem i producentem, co do którego ma się pewność i zaufanie. Sprzedawca nie ma tutaj fizycznego kontaktu z towarem ani wpływu na proces jego pakowania i wysyłki. Mniejsza jest również marża z tytułu sprzedaży i możliwość kontroli całego procesu, związanego z obsługą zamówienia. W przypadku reklamacji, niezgodności otrzymanego produktu z opisem czy dostarczenia do klienta uszkodzonego asortymentu, negatywną opinię otrzymuje głównie sprzedawca. Rzutuje to na jego dalszą działalność i kondycję e-biznesu.
W obliczu takich zagrożeń fulfillment dla e-commerce wydaje się modelem optymalnym i wartym wypróbowania. Początkowo można skorzystać z podstawowego zakresu usług, skupiającego się na magazynowaniu, a z czasem rozszerzyć zakres działań również na inne kwestie, związane z obsługą przesyłek, zyskując tym samym czas na rozwój e-biznesu.
Podsumowanie
Fulfillment dla e-commerce to efektywny model logistyczny, który przynosi oszczędność czasu i pozwala na sprawne zarządzanie zamówieniami i zwrotami w sklepach internetowych. Dzięki współpracy z firmą zewnętrzną, przedsiębiorcy mogą uniknąć konieczności wynajmowania własnych magazynów i zarządzania całym procesem logistycznym. Ten model logistyczny oferuje wiele zalet, w tym brak kosztów związanych z magazynowaniem, oszczędność czasu, elastyczność kosztów oraz możliwość personalizacji zamówień. Fulfillment ecommerce jest szczególnie korzystny dla sklepów online, oferujących produkty o niewielkich gabarytach i w branżach, którym zależy na dokładnej obsłudze zamówień.
Usługa fulfillmentu to także obsługa zwortów konsumenckich, która nie może funkcjonować bez odpowiednio zaplanowanego procesu zwrotu towaru.
Często zadawane pytania
Fulfillment dla e-commerce to model logistyczny, w którym zewnętrzne przedsiębiorstwo logistyczne zajmuje się magazynowaniem, pakowaniem oraz wysyłką asortymentu danego e-sklepu. W ramach takiej współpracy nie ma potrzeby wynajmowania, organizowania i prowadzenia własnego magazynu, dzięki czemu koszty prowadzenia sklepu internetowego ulegają zmniejszeniu.
W ramach działań typu fulfillment ecommerce firmy logistyczne magazynują towar zgodnie z wymogami, kompletują zamówienia, pakują według zasad uzgodnionych z właścicielem e-sklepu (mogą to być np. opakowania spersonalizowane), zabezpieczają i przekazują towary firmom kurierskim. W ramach usługi fulfillmentu przedsiębiorstwa logistyczne mogą też obsługiwać reklamacje i zwroty, zajmować się płatnościami za towar i monitorować stan magazynowy e-sklepu.
W modelu fulfillment przedsiębiorca jest właścicielem towaru, ma nad nim pełną kontrolę i możliwość zarządzania. Decyduje też, w jakim zakresie firma zewnętrzna zajmuje się obsługą zamówień. W dropshippingu sprzedawca zazwyczaj jedynie pośredniczy w sprzedaży. Towar wysyłany jest do nabywcy bezpośrednio od dystrybutora lub producenta, a przedsiębiorca nie ma wpływu na jego jakość czy sposób pakowania artykułów.