• Start
  • Blog
  • Fulfillment dla e-commerce – oszczędność czasu i gwarancja sprawnej obsługi zamówień i zwrotów
Fulfillment dla e-commerce

Fulfillment dla e-commerce – oszczędność czasu i gwarancja sprawnej obsługi zamówień i zwrotów

Fulfillment dla e-commerce to odpowiedź na potrzeby właścicieli e-biznesów. Prowadzenie sklepu internetowego to duże wyzwanie i konieczność nieustannego analizowania rynku oraz zmieniających się potrzeb konsumentów. Jednocześnie, podobnie jak w przypadku sklepów stacjonarnych, również dla e-biznesu zachodzi potrzeba magazynowania oferowanego w e-sklepie asortymentu. W tym przypadku nie zawsze przedsiębiorca ma taką możliwość. Dlatego istnieje opcja skorzystania z różnych modeli magazynowania i realizowania usług logistycznych, dzięki którym nie ma konieczności inwestowania we własny magazyn. Jedną z nich jest fulfillment dla e-commerce. Taka usługa umożliwia kompleksową obsługę magazynową i logistyczną zamówień i zwrotów towarów w sklepach internetowych.

Zorganizuj swój e-biznes optymalnie i zadbaj o dobrą obsługę logistyczną zamówień i zwrotów

W niniejszym artykule przeczytasz m.in.:

  • Czym jest fulfillment?
  • Jakie są jego zalety?
  • Jakie działania wykonywane są w ramach modelu fulfillment dla e-commerce?

Czym jest fulfillment dla e-commerce?

Fulfillment dla e-commerce jest ostatnio jednym z najpopularniejszych haseł, pojawiających się w kontekście obsługi logistycznej w e-handlu. To działania polegające na obsłudze zamówień i magazynowaniu towarów, prowadzone przez firmę zewnętrzną w czyimś imieniu. W ramach takiego modelu logistycznego właściciel e-sklepu nie musi wynajmować ani organizować przestrzeni na magazyn dla oferowanych przedmiotów, a często też wykonywać wielu innych czynności związanych z przygotowaniem produktu do wysyłki.

Fulfillment dla e-commerce umożliwia współpracę w oparciu o różny zakres usług. Z jednej strony firma zewnętrzna może udostępnić jedynie magazyn, ale może również zaoferować pełen zakres prowadzenia sklepu internetowego w ujęciu logistycznym, począwszy od odbierania asortymentu od producenta lub dostawcy, poprzez realizację transportu, pakowanie, personalizację zamówień, monitoring stanu na magazynie i wysyłkę do klienta. W ramach usługi fulfillment dla e-commerce istnieje również możliwość obsługi reklamacji towaru oraz zwrotów.

Dzięki opcji prowadzenia kompleksowych działań, związanych z obsługą towarów, właściciel e-biznesu może skupić się wyłącznie na zarządzaniu sklepem internetowym, poprawą jego funkcjonowania, działaniami reklamowymi czy wprowadzaniem optymalizacji, mających na celu przebicie ofert konkurencji. To również doskonała forma współpracy, w przypadku gdy prowadzenie sklepu internetowego stanowi jedynie dodatkowe źródło dochodu i na zajmowanie się e-biznesem nie można na co dzień poświęcić zbyt wiele czasu.

Fulfillment e-commerce – zalety

Nie bez powodu coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na podjęcie współpracy z firmami, oferującymi swoje usługi w zakresie fulfillment ecommerce. Jest to model logistyczny, który charakteryzuje się wieloma zaletami.

Jednym z największych plusów usługi fulfillment dla e-commerce jest brak kosztów, związanych z wynajęciem, prowadzeniem, a także organizacją własnego magazynu. W sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadzi swój e-sklep w branży, w której oferuje przedmioty o dużych gabarytach, dodatkowo trzeba liczyć się z zainwestowaniem w specjalne urządzenia do przenoszenia towarów lub systemy ułatwiające pakowanie, załadunek czy rozładunek. Własny magazyn to również potrzeba zatrudnienia pracowników i zapewnienia im bezpiecznych warunków pracy oraz kwestii socjalnych, co generuje co miesiąc niemałe koszty. W przypadku, gdy wykorzystywany jest fulfillment ecommerce, koszty te okazują się najczęściej o wiele niższe.

Fulfillment dla e-commerce pozwala też zaoszczędzić mnóstwo czasu. Wszystkie działania związane z obsługą zamówień, a więc kompletowanie, pakowanie, zabezpieczanie czy wysyłka, wykonywane są przez firmę zewnętrzną. A to właśnie te czynności w prowadzeniu e-sklepu zajmują zwykle najwięcej czasu. Ponadto przedsiębiorstwa logistyczne realizują poszczególne etapy przygotowywania paczki do wysyłki przy użyciu różnych narzędzi i specjalistycznych urządzeń, dzięki czemu produkty przygotowywane są w sposób precyzyjny, powtarzalny, estetyczny i zgodny z ustaleniami.

Wielu przedsiębiorców boi się skorzystania z usługi fulfillmentu z obawy o duże koszty. Jednak fulfillment dla e-commerce i poszczególne usługi wybierane w jego ramach to pełna kontrola nad wydatkami i elastyczność. Koszty realizacji usługi zawsze rosną proporcjonalnie do ilości obsługiwanego towaru i zrealizowanych zamówień. Wydatki łatwo więc zaplanować i przewidzieć.

W ramach korzystania z usług typu fulfillment ecommerce istnieje również opcja personalizowania wysyłanych towarów do konkretnych nabywców. Wpływa to korzystnie na doświadczenia zakupowe i nie sprawia wrażenia masowej realizacji zamówień, czego często obawiają się przedsiębiorcy w związku z przekazaniem obsługi logistycznej firmom zewnętrznym.

Usługi typu fulfillment ecommerce realizują często duże przedsiębiorstwa logistyczne, które współpracują z wieloma firmami kurierskimi oraz dostawcami materiałów do pakowania. Dzięki temu koszty oferowane w ramach takich usług są korzystne, a przedsiębiorcy mogą zaoferować swoim nabywcom konkurencyjne ceny dostaw.

Fulfillment dla e-commerce - infografika

Jakie działania wykonywane są w ramach modelu fulfillment dla e-commerce?

Przedsiębiorstwa logistyczne oferujące usługi w obszarze fulfillment dla e-commerce oferują różne warianty współpracy i pakiety, w ramach których przedsiębiorca może dostosować zakres potrzebnych usług do własnych potrzeb. Do najczęściej realizowanych usług z zakresu fulfillment ecmmerce można zaliczyć:

  • magazynowanie asortymentu w halach w warunkach dopasowanych do specyfiki i wymogu towaru,
  • kompletowanie i pakowanie zamówień,
  • przygotowywanie odpowiednio dopasowanych lub spersonalizowanych opakowań, etykietowanie oraz właściwe oznaczanie, oraz zabezpieczanie przesyłek,
  • współpraca z firmami kurierskimi, wysyłka zamówień oraz odbieranie zwrotów i reklamacji,
  • obsługa płatności i rozliczeń oraz przekazywanie ich właścicielowi e-sklepu,
  • monitorowanie przesyłek oraz wysyłanie powiadomień o realizowanych  transakcjach,
  • odbiór asortymentu od dostawców i producentów zgodnie ze wskazaniami właściciela e-sklepu,
  • dokonywanie rozliczeń za prowadzone usługi.

Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw logistycznych oferuje możliwość stworzenia elastycznej współpracy z przedsiębiorcami w oparciu o realizację usług, na których właścicielom e-sklepów zależy najbardziej. Ponadto, pomimo obsługiwania wielu sklepów internetowych, firmy logistyczne, oferujące działania typu fulfillment ecommerce, są na bieżąco optymalizowane i unowocześniane. Realizacje usług nadawczych odbywają się szybko i bez popełniania błędów, co jest możliwe dzięki automatyzacji większości procesów.

W jakich branżach warto skorzystać z usług typu fulfillment e-commerce?

Fulfillment dla e-commerce to rozwiązanie logistyczne, które warto rozważyć w przypadku każdej branży, zwłaszcza jeżeli przedsiębiorca nie dysponuje żadną powierzchnią do magazynowania lub nie może poświęcić zbyt wiele czasu na zajmowanie się procesem wysyłkowym i obsługą zwrotów. Najczęściej jednak z takiej formy magazynowania korzystają właściciele e-biznesów, w których oferowane są produkty o stosunkowo niewielkich gabarytach. Bywają to często artykuły kosmetyczne, odzież, dobra luksusowe, elementy dekoracyjne czy środki czystości.

Fulfillment ecommerce z powodzeniem radzi sobie także z asortymentem, który wymaga specjalnych warunków przechowywania, takich jak: odpowiedni poziom wilgotności, utrzymywanie określonej temperatury przechowania czy brak dostępu do światła. Fulfillment dla e-commerce najlepiej sprawdza się jednak w branżach typu detail picking, czyli oferujących niewielkie przedmioty sprzedawane zazwyczaj na sztuki. Aby sprawdzić warunki i możliwości współpracy dla własnego biznesu, warto podjąć rozmowę z kilkoma firmami oferującymi taką obsługę logistyczną, porównać ich oferty, a następnie wybrać najkorzystniejszą dla prowadzonego e-sklepu.

Fulfillment czy dropshipping?

Wśród modeli logistycznych, z których coraz częściej korzystają przedsiębiorcy prowadzący swój biznes w Internecie, znajduje się nie tylko fulfillment, ale i dropshipping. Nad taką formą działalności zastanawia się wielu początkujących właścicieli e-sklepów, ale też osoby, które planują rozszerzyć swoją działalność. Co jest zatem korzystniejszą i bezpieczniejszą opcją?

W przypadku dropshippingu przedsiębiorca prowadzący e-sklep również nie musi prowadzić magazynu z oferowanym asortymentem. W tym modelu logistycznym zakupione produkty wysyłane są do klienta bezpośrednio od producenta lub dystrybutora. Nie ma więc również potrzeby organizowania usługodawcy, który zapewni odpowiednie przechowywanie i pakowanie produktu. Mogłoby się wydawać, że to duża oszczędność i wydatki związane jedynie z reklamą i prowadzeniem strony internetowej. Jednak nie do końca tak jest.

Dropshipping warto podjąć wyłącznie z partnerem, dystrybutorem i producentem, co do którego ma się pewność i zaufanie. Sprzedawca nie ma tutaj fizycznego kontaktu z towarem ani wpływu na proces jego pakowania i wysyłki. Mniejsza jest również marża z tytułu sprzedaży i możliwość kontroli całego procesu, związanego z obsługą zamówienia. W przypadku reklamacji, niezgodności otrzymanego produktu z opisem czy dostarczenia do klienta uszkodzonego asortymentu, negatywną opinię otrzymuje głównie sprzedawca. Rzutuje to na jego dalszą działalność i kondycję e-biznesu.

W obliczu takich zagrożeń fulfillment dla e-commerce wydaje się modelem optymalnym i wartym wypróbowania. Początkowo można skorzystać z podstawowego zakresu usług, skupiającego się na magazynowaniu, a z czasem rozszerzyć zakres działań również na inne kwestie, związane z obsługą przesyłek, zyskując tym samym czas na rozwój e-biznesu.

Podsumowanie

Fulfillment dla e-commerce to efektywny model logistyczny, który przynosi oszczędność czasu i pozwala na sprawne zarządzanie zamówieniami i zwrotami w sklepach internetowych. Dzięki współpracy z firmą zewnętrzną, przedsiębiorcy mogą uniknąć konieczności wynajmowania własnych magazynów i zarządzania całym procesem logistycznym. Ten model logistyczny oferuje wiele zalet, w tym brak kosztów związanych z magazynowaniem, oszczędność czasu, elastyczność kosztów oraz możliwość personalizacji zamówień. Fulfillment ecommerce jest szczególnie korzystny dla sklepów online, oferujących produkty o niewielkich gabarytach i w branżach, którym zależy na dokładnej obsłudze zamówień. 

Usługa fulfillmentu to także obsługa zwortów konsumenckich, która nie może funkcjonować bez odpowiednio zaplanowanego procesu zwrotu towaru.

Często zadawane pytania

Co to jest fulfillment dla e-commerce?
Co wchodzi w zakres usług fulfillment ecommerce?
Czym się różni fulfillment od dropshippingu?